close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Leden 2010

Klub v Pejškově inspirovaný lesní mateřskou školou

14. ledna 2010 v 11:21 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Přírodní (lesní) pedagogika
Právě jsem se dozvěděla o existenci další "lesní školky".

Od poloviny října 2010 je v Pejškově - vesnici cca 7 km od Tišnova (severozápadně od
Brna provozován Klub v Pejškově inspirovaný lesní mateřskou školou občanským sdružením za sebevědomé Tišnovsko.

Na videozáznam z jeho provozu se můžete podívat v rámci regionálních zpráv
(je to druhá zpráva z několika).

Ať se jim moc a moc daří!

Využití psa pro rehabilitaci a celkovou aktivaci psychicky deprivovaných klientů

13. ledna 2010 v 22:37 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
Obsah - podrobný přehled témat výuky:

Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami

  1. Úvod: základní psychologické a fyziologické mechanismy (opakování), historie canisterapie.
  2. Základní výzkumy interakcí pes - člověk (Odendaal, 2007 aj.) a jejich dopadu na psychiku člověka.
  3. Kritéria výběru vhodného psa/týmu (komparace canisterapeutických zkoušek/vstupních pohovorů v různých organizacích) pro různé okruhy klientů (izolovaní senioři, dlouhodobě hospitalizovaní, děti z dětského domova, vězni, klienti ústavů sociální péče, aj. včetně Aspergelova syndromu).
  4. Věk, typ (cholerik, sangvinik, melancholik, flegmatik) a celkové dispozice psa - možnosti a mezi canisrehabilitační práce.
  5. Základy canisrehabilitační práce s psychicky deprimovanými klienty (aktivizace celková, aktivizace řeči, vytváření chybějících podnětů, procvičování paměti, resocializace izolovaných jedinců atd.).
  6. Pes v kolektivu jako jeden z prostředků zlepšování psychosociálního klimatu a prevence šikany aj. patologických jevů.
  7. Příklady dobré praxe, a to jak z péče o zdravotně postižené, tak s pedagogické praxe ZŠ (zdraví žáci). (Budou vybrány podle časové dotace a zájmu studentů, vždy bude věnována pozornost výběru druhu, popř. jedince, tématu "pes jako koterapeut" a tomu, jak zajistit welfare využívaného zvířete.)
  8. Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače).
  9. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce (2) Využití psa pro rehabilitaci a celkovou aktivaci psychicky deprivovaných klientů
Cvičení bude probíhat v terénu, je předjednáno v dobrovolnickém centru Fakultní nemocnici v Motole. Studenti nejprve uvidí demonstraci, následně budou aktivizovat pacienty za pomoci psa a zaznamenávat tyto aktivizace.

Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
  • zná skupiny občanů, u kterých se nejčastěji vyskytuje psychická deprivace,
  • umí rozpoznat psychickou deprivaci,
  • rozpozná vhodné klienty pro konkrétního koterapeuta/tým,
  • kontaktuje vhodným způsobem izolovaného člověka za pomoci psa,
  • respektuje potřeby koterapeuta (psa) a umožňuje mu dostatečnou relaxaci,
  • zúčastnil se praktického nácviku.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 20

Studijní materiály

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha : ISV Nakladatelství, 1999. 292s. Pozn.
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.
Zdeněk Tauer, MUDr. Anna Doláková. Nemoci klientů se kterými se setkáváme při canisterapii. Dostupné na www.zdenek-reuat.info/nase-cinnost/nemoci-klientu-se-kterymi-se-setkavame-pri-canisterapii/

Využití psa pro rehabilitaci a celkovou aktivaci klientů s tělesným nebo kombinovaným postižením

13. ledna 2010 v 22:36 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
Obsah - podrobný přehled témat výuky:

Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami

  1. Úvod: základní psychologické a fyziologické mechanismy (opakování), historie canisterapie.
  2. Základní výzkumy interakcí pes - člověk (Odendaal, 2007 aj.) a jejich dopadu na fyziologické indikátory, atd.
  3. Kritéria výběru vhodného psa/týmu (komparace canisterapeutických zkoušek/vstupních pohovorů v různých organizacích) pro různé okruhy klientů.
  4. Věk, typ (cholerik, sangvinik, melancholik, flegmatik) a celkové dispozice psa - možnosti a mezi canisrehabilitační práce.
  5. Základy canisrehabilitační práce s tělesně postiženými klienty (polohování, doteky, uvolňování spastických rukou, rozvoj jemné i hrubé motoriky prostřednictvím péče o psa, práce psa na lůžku atd.).
  6. Základy canisrehabilitační práce s psychicky deprimovanými klienty (aktivizace celková, aktivizace řeči, vytváření chybějících podnětů, procvičování paměti, resocializace atd.).
  7. Příklady dobré praxe z péče o zdravotně postižené. (Budou vybrány podle časové dotace a zájmu studentů, vždy bude věnována pozornost výběru druhu, popř. jedince, tématu "zvíře jako koterapeut" a tomu, jak zajistit welfare využívaného zvířete.)
  8. Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače).
  9. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce (2) Využití psa pro rehabilitaci, celkovou aktivaci a vzdělávání klientů

Cvičení bude probíhat v terénu, je předjednána jeho realizace v dobrovolnickém centru Fakultní nemocnici v Motole. Studenti nejprve uvidí demonstraci, následně budou vést a zaznamenávat rozhovory s pacienty o přínosu canisterehablitací. Rozhovory budou podvedením pedagoga vyhodnoceny.

Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
  • ovládá základy teorie i praxe v oblasti rehabilitací, resp. asistencí za pomoci psů,
  • vhodně používá terminologii,
  • posoudí vhodnost nebo nevhodnost klientů pro konkrétního psa (jeho povahu, tělesné rozměry atd.) a konzultuje s fyzioterapeutem možné postupy koordinované péče o klienta,
  • respektuje psa jako koterapeuta, dbá na jeho welfere a udržuje ho v dobré psychické kondici,
  • aktivně se zúčastnil se canis-rehabilitačního programu.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 20

Studijní materiály

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha : ISV Nakladatelství, 1999. 292s. Pozn.
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.
Zdeněk Tauer, MUDr. Anna Doláková. Nemoci klientů se kterými se setkáváme při canisterapii. Dostupné na www.zdenek-reuat.info/nase-cinnost/nemoci-klientu-se-kterymi-se-setkavame-pri-canisterapii/

Speciální pedagogika pro zooterapeuty/zooasistenty

13. ledna 2010 v 22:36 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.

Obsah - podrobný přehled témat výuky:

Přednáška (2 hod)

  1. Úvod (pedagogická a speciálně pedagogická terminologie, klasifikace postižení, mentální retardace, dětská mozková obrna, ochrnutí, autismus, Aspergerův syndrom, ADHD syndrom, postižení sluchu, postižení zraku, kombinovaná postižení, stařecká demence, psychická deprivace u dětí, dlouhodobě nemocných nebo sociálně osamělých jedinců, vrozené X získané postižení, individuální přístup ke klientovi).
  2. Indikace a kontraindikace koterapeuta (živočišného druhu a jedince) v závislosti na zdravotním stavu (postižení) klienta.
  3. Základy speciální pedagogické práce s klientem (vývojová psychologie, etika práce se zdravotně postiženými, specifika práce v souladu s nejběžnějšími hendikepy).
  4. Komunikace s rodičem (popř. rodinným příslušníkem či pedagogickým doprovodem) klienta.
  5. Rizika a jejich prevence (zranění klienta, zranění koterapeuta klientem, zhoršení zdravotního stavu klienta, vyhoření terapeuta i koterapeuta).
  6. Příklady dobré praxe. (Budou vybrány po dohodě se studenty a jejich zájmy).
  7. Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače).
  8. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce Speciální pedagogika pro zooterapeuty/zooasistenty

Časová dotace 2 hod.

První část cvičení bude praktická - studenti si za pomoci koterapeutů (pes, kočka, morče, aj.) pod vedením vyučujícího vyzkouší simulované situace práce s "hendikepovaným" jedincem podle zadání. V druhé části cvičení bude věnována reflexi a diskusi nad videozáznamy aktivit.[2]

Vzdělávací cíl:
Úvod do speciální pedagogiky.
Absolvent kurzu
  • zná nejčastější postižení,
  • používá vhodnou terminologii při komunikaci o klientovi s lékařem nebo jinou osobou, která má klienta na starost,
  • umí vhodně zvolit koterapeuta vzhledem k typu postižení,
  • dokáže plánovat terapeutický/rehabilitační program (jeho časovou dotaci, frekvenci opakování) tak, aby byla optimální pro potřeby klienta a aby byla udržitelná pro terapeutický tým,
  • respektuje osobnost klienta a volí vhodnou formu komunikace s klientem,
  • respektuje rodiče (doprovodnou osobu) a vhodným způsobem ho informuje o postupu zoorehablitace (- terapie).
.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 20

Studijní materiály

DRTIKOLOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. 1 vyd. Praha : Vyšehrad, 1994. 134s. Pozn.: Příspěvek k potřebě individualizace vzdělávání. ISBN 80-7021-097-4.
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Úvod do speciální pedagogiky. Metodika a diagnostika výtvarné výchovy. 2003.


Péče o pečující

13. ledna 2010 v 22:35 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.

Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami

  1. Pečující (rodiče a pracovníci pomáhajících profesí) a tzv. druhotné postižení. Psychická, popř. fyzická zátěž rodičů, sourozenců a dalších členů rodiny klienta v závislosti na jeho postižení. Dlouhodobá zátěž a její rizika.
  2. Klasifikace poruch způsobovaný dlouhodobou zátěží spojenou s péčí o zdravotně postižené (neurózy, vyhoření, stres, deprese, problémy s opěrnou soustavou, nedostatek pohybu, obezita, hypochondrická porucha, depersonalizace atd.).
  3. Komunikace s rodinnými příslušníky. Etika, rizika, bariéry, tabu. Komunikace s matkou (rodiči) dlouhodobě pečující o zdravotně postiženého klienta. Komunikace se sourozenci klienta.
  4. Základy psychohygieny - jak se udržet ve správné duševní i fyzické kondici. Udržitelný počet rehabilitací týdně. Spasitelský komplex. Komparace požadavků welfer a psychohygieny.
  5. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce (2) Péče o pečující
Cvičení bude probíhat formou interaktivní diskuse. Studenti budou seznámeni s modelovými problémovými situacemi z praxe (např. Jak se zachovat, když koterapeut kontaktuje nikoli klienta, ale jeho matku?, Může se sourozenec střídat s klientem? Jak matku upozornit, že by se měla věnovat také zdravému dítěti?,Jak se zachovat, pokud jsme svědky hádky mezi rodiči klienta? apod.). Studenti se budou učit řešit dilematické situace dramatickou metodou výuky. Na závěr bude diskutována otázka, zda je vhodné připravovat návštěvní program také pro rodinné příslušníky.

Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
  • rozpozná projevy poruch způsobených dlouhodobou zátěží spojenou s péčí o hendikepované,
  • zná základy správné psychohygieny a řídí jimi osobní návštěvní program (nepřetěžuje se),
  • si uvědomuje, že matky a ostatní rodinní příslušníci klienta jsou vystaveni dlouhodobé zátěži,
  • volí vhodnou formu komunikace s rodinnými příslušníky klienta, respektuje nejen klienta, ale také jejich osobnosti a potřeby,
  • dokáže návštěvní program plánovat a realizovat s ohledem na rodinu klienta.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 25

Studijní materiály

Bartko, D.: Moderní psychohygiena. Praha : Galén, 1998.
Gruber D.: Zlatá kniha komunikace. Repronis 2005, Gruber-TDP 2007 a 2009. ISBN 978-80-85624-23-6

Školní chovy (AAE v praxi)

13. ledna 2010 v 22:34 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
Obsah - podrobný přehled témat výuky:

Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami

  1. Historie školních chovů.
  2. Školní chovy dnes - seznámení s výsledky výzkumu a praxí ve školách.
  3. Pozitiva (zlepšování psychosociálního klimatu třídy, zklidnění hyperaktivních žáků, rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj jemné motoriky, možnosti AAE atd.) a negativa školních chovů (předsudky, alergie, hygienické otázky).
  4. Vhodné druhy a jedinci do třídního chovu. Optimalizace pozitivních dopadů třídních chovů.
  5. Alergie jako kontraindikace školního chovu? Mechanismus vzniku alergií ve vztahu s chovy (helmintózy jako inhibice alergií).
  6. Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače) zaměřená především na sledování skupinové terapie (zlepšování psychosociálního klimatu ve třídě).
  7. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce (2) Umisťovací programy a autozoorehabilitace
Cvičení bude probíhat interaktivní formou - studenti budou seznámeni s příklady dobré praxe - s konkrétními kasuistikami ze tříd a škol (s fotodokumentací).

Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
  • zná historii chová ve školách na území ČR,
  • uvědomuje si nárůst třídních chovů zakládaných spontánně učiteli za účelem AAE, rozvoje osobnosti a zlepšení psychosociálního klimatu ve třídě,
  • zná pozitivní dopady třídního chovu na psychosociální klima třídy,
  • zná rizika třídních chovů
  • orientuje se v legislativě (hygienické a veterinární normy a předpisy),
  • umí učiteli doporučit vhodné druhy živočichů do třídního chovu,
  • umí pomoci učiteli s výběrem vhodného jedince do třídního chovu a se zajištěním jeho welfare,
  • umí diskutovat o vlivu kontaktu se zvířaty (např. třídního chovu) na alergická onemocnění.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 25

Studijní materiály

FLÉGR, J. Interakce parazita s hostitelským organismem : Studium na modelu latentní toxoplasmosy u člověka (habilitační práce). Dostupné na http://www.eurochem.cz/polavolt/org/abecedne/i/popisy/flegr.htm JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.

Základy kvalitativního výzkumu : Zakotvená teorie

13. ledna 2010 v 22:34 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Nabídka pro EKOCENTRA, SEV, školy aj.
Obsah - podrobný přehled témat výuky:

Přednáška (2 hod)

  1. Co je to kvalitativní výzkum. Kvalitativní x kvantitativní výzkum (komparace).
  2. Zakotvená teorie. Rozdíl mezi teorií a popisem, zakotvení v pojmech. Teoretická citlivost. Axiální kódování, paradigmatický model. Výzkumné pole. Výzkumná otázka. Selektivní kódování, kostra příběhu a její ověřování. Pořizování vzorků. Interpretace. Validita. Vytváření závěrů.
  3. Etapy výzkumu prováděného zakotvenou teorií: Sběr pojmů. Identifikace (problému, výzkumných otázek, bílých míst). Konceptualizace. Evaluace.
  4. Metody výběru respondentů (náhodný výběr, selektivní výběr, metoda sněhové koule).
  5. Kombinovaný výzkum (metoda triangulace).
  6. Kompetence badatele provádějícího kvalitativní výzkum.
  7. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce Základy kvalitativního výzkumu : Zakotvená teorie

Časová dotace 2 hod.

Cvičení bude zaměřeno prakticky. Studenti budou moci diskutovat výzkumná témata (např. bakalářských prací) a pod vedením vyučujícího k nim navrhovat itinerář výzkumného postupu (včetně ověřování) metodou zakotvené teorie.

Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
  • zná rozdíly mezi kvalitativní a kvantitativní metodou výzkumu, jejich výhody a nevýhody,
  • umí vhodně používat tzv. kombinovanou metodu (tzv. triangulace),
  • je seznámen s metodou zakotvené teorie,
  • vhodně využívá kvalitativní metodu (např. při malém počtu respondentů),
  • zná několik možností výběru respondentů pro potřeby kvalitativního výzkumu,
  • umí realizovat a zaznamenávat (rozhovor, strukturovaný rozhovor, ohniskovou skupinu),
  • naplánuje malý kvalitativní výzkum.


Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 25

Studijní materiály

STRAUSS, A., CORBIN, J. Basics of Qualitative Research : Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd. ed. London, 1998. p.312. ISBN 0-8039-5940-0.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Brno : Podané ruce, 1999. 200s. ISBN 80-85834-60-X.

Základní info o předmětu

13. ledna 2010 v 22:30 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Předmět OK0502135 Environmentální výchova II
Anotace
Dva hlavní cíle EV, cíle stanovené v legislativních dokumentech. Prostředky a metody EV (projektové/interdiciplinární vyučování, narativní metoda, kooperativní metoda, dramatická metoda, názor, vnímání přírody všemi smysly, slavnosti atd.) Hodnocení EV (netradiční forma žákovského hodnocení, portfoliové hodncoení, esej, nástěnka, obraz či trojrozměrný výstup, atd.). Problém odcizení člověka přírodě. Ekopsychologie. Zooasistence a zooterapie.
Sylabus
Cíle EV. Prostředky a metody EV (projektové/interdiciplinární vyučování, narativní metoda, kooperativní metoda, dramatická metoda, názor, vnímání přírody všemi smysly, slavnosti atd.) Hodnocení EV (netradiční forma žákovského hodnocení, portfoliové hodncoení, esej, nástěnka, obraz či trojrozměrný výstup, atd.). Problém odcizení člověka přírodě. Ekopsychologie. Zooasistence a zooterapie.
Cíl předmětu
Cílem předmětu Environmentální výchova II. je věnovat se cílům, prostředkům, metodám a nástrojům hodnocení EV a představit praktické ukázky interdisciplinárních projektů a lekcí EV a netradičních způsobů hodnocení.
Požadavky ke kontrole studia
Zkouška bude probíhat pohovorem nad portfoliem nebo písemně. Z nabízených variant si student může vybrat.
Metody výuky
Výuka bude probíhat kombinovanou formou. Hlavní metodou je e-learning. Tj. je počítáno se samostatnou prací u počítače doma (popř. v knihovně). Kurz vyvrcholí společným setkáním, na kterém budou shrnuty získané poznatky.
Vstupní požadavky
Pro úspěšné absolvování předmětu je nezbytný přístup na počítač s internetovým připojením.
není nutné, ale doporučuji, navázat na EV I.

Polanková

13. ledna 2010 v 22:09 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Diplomanti a bakalářští
DP
Welfere koně při hiporehabilitacích

Filková

13. ledna 2010 v 22:08 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Diplomanti a bakalářští
DP
Ekonaratologie - příroda vypráví

Koňariková

13. ledna 2010 v 22:07 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Diplomanti a bakalářští
Dp
Pojetí EV ve výchovně vzdělávacím procesu žáků 1. stupně ZŠ praktické

B-Z kurz 2010

13. ledna 2010 v 22:01 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Botanicko-zoologický kurz"
Bude probíhat obdobně jako vloni o dvou sobotách.

Tentokrát bude otevřen kurz jen jeden.

Termíny budou upřesněny, až budu znát rozvrh a plány na výcvik v ZBK.

Životopis

13. ledna 2010 v 21:55 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  CEVV UK-PedF
PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
rozená Macurová
Curriculum vitae
prosinec 2009
Současné zaměstnání

2007 - dosud
Odborný asistent KBES (dříve KBEV), UK-PedF Praha.
Vedoucí Centra environmentálního vzdělávání a výchovy UK-PedF Praha.
Vzdělání
Univerzitní

2009
Rigorózní řízení.
§ Na základě uznání studia doktorandského a doktorandské práce udělen titul PhDr.

2005 - 2008 UK-PedF Praha
Interní doktorandské studium v oboru PEDAGOGIKA
§ SDZ (z předmětů pedagogika, psychologie, didaktika biologie, didaktika geologie) složena 4.4. 2007,
§ disertační práce obhájena 29.1.2009 (komise rozhodla jednomyslně).

2008 ČZU
§ 16.-17.4. 2008 Terapie a asistenční aktivity lidí za pomoci zvířat .

2006 UK-PedF
§
Kurz vysokoškolské pedagogiky.

1988 - 1993 UK-PřF Praha
Magisterské studium v oboru SPECIÁLNÍ BIOLOGIE A EKOLOGIE.

Neuniverzitní
§ Zooterapie ve zdravotnických zařízeních (2009).
§ Snowblog tutor´s workshop (2006).
§ Respektovat a být respektován (2006).
§ Kurz zdravotníka zotavovacích akcí Českého červeného kříže (2005) a první pomoci (2008, 2009).
§ Kurzy a zkoušky Svazu záchranných brigád kynologů ČR (složené zkoušky: ZZZ, RH-E, ZZP1, ZTV1).
§ Kurz hlavního vedoucího táborů 2005.
§ Kurz Čtením a psaním ke kritickému myšlení (2004).
§ Počítačová gramotnost (2004).
§ Jazykový kurz Ulpanu - ivrit (1996 až 2002).
Projekty
Běžící projekty
134262-CY-GRUNDTVIG-GMP
§ SMASH (Success in Math and Science at Home) - Helping Parents to Help their Children Excel in Mathematics and Science".
§ Jeden ze dvou spoluřešitelů v ČR (zodpovědnost za "science").
§ Dvě pracovní návštěvy Kypru. Jedna pracovní návštěva Řecka.
§ Pilotní kurz v AJ zdárně proběhl v září 2009 na PedF UK. (Zodpovědnost za 3 programové bloky.) Další kurz je naplánován na léto 2010.
§ Více informací na http://www.projectsmash.net/.

SP/4h6/142/08
§ "Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (E-V-Learn)".
§ Více informací v COŽP UK.

Krajina domova
§ Projekt Agentury Koniklec - Živly na podporu přírodovědně talentované mládeže.
§ Odborná a didaktická podpora vedoucích projektu. Konzultace metod práce s talentovanou mládeží. Vedení lektorů projektu. Psaní motivačních esejů. Diseminace a evaluace projektu.

Schválené projekty
§ Alma Mater Studiorum - kurzy a exkurze
§ OV Vzdělávání pro konkurenceschopnost - ESF (doba realizace únor 2010 -30.6.2012).

Podané (dosud neposouzené) projekty
§ Příroda dětem - další vzdělávání pedagogických pracovníků - OP Vzdělání pro konkurenceschopnost (naplánovaná doba realizace 1.3.2010 - 31.5.2013).
§ Environmentální etická výchova - Úcta k životu OP Vzdělání pro konkurenceschopnost (naplánovaná doba realizace 1.3.2010 - 31.12.2012)

Publikační činnost
V databázi RIV (z let 2004 - 2008) evidováno databází knihovny PedF 31 příspěvků.

Výběr z publikační činnosti
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Přírodovědná inteligence : Diagnostika a péče o přírodovědně talentované žáky a studenty v ČR. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Základy ekologie a problematiky životního prostředí pro pedagogy. [online]. Enviwiki, ; [citováno 21. 10.. 2009 ]. On-line získáno: http://www.enviwiki.cz.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekolístky - Metodické listy Svatojánské koleje. Praha : vyšší odborná škola pedagogická Svatý Jan pod Skalou, 2004. 176s. ISBN 80-239-3024-9. (Nominace na Cenu Josefa Vavrouška za rok 2003).
§ JANČAŘÍKOVÁ K. Environmental education in the elementary schools. Acta pericemonologice rerum ambientum Bebrecina. Debrecen, 2007. Tomus 2.p. 161-172. ISSN1588 2284.

§ JANČAŘÍK, A., JANČAŘÍKOVÁ, K. SMASH or bridging the gap between school and family. In Mathematical Education from Pupil´s and Primary School Teacher´s view. Olomouc : Univerzita palackého v Olomouci, 2008. 1. vyd. str. 39. ISBN 978-80-244-1965-7.
§ JANČAŘÍK, A., JANČAŘÍKOVÁ, K. The impact of assesment on the extent of cooperation between the family and the school. SEMT ´09 International Symposium Elementary Maths Teaching, UK Praha. ISBN 978-80-7290-398.6. str. 134-147.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Příběh jako zdroj inspirace i povzbuzení : Úvod do environmentální naratologie. In Dlouhá, J. [ed. ]. Vědění a participace : Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha : Karolinum, 2009. str. 178 - 185. ISBN 978-80-246-1656-8.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Realizace (nejen) Burbankova pedagogického snu o harmonii mezi dítětem a přírodou v České republice. Sborník příspěvků konference Terapie a asistenční aktivity lidí za pomocí zvířat. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2008. 1. vyd. ISBN 978-80-213-1773-4. str. 58-65.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Žákovské portfolio - příhodná forma hodnocení environmentální výchovy. Envigogika, 2007/3. ISSN: 1802-3061.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Portfoliové hodnocení v domácím vzdělávání. In Metodický portál www.rvp.cz : výběr příspěvků. Praha : VÚP, 2007. 125s. Příspěvek na str. 120-123. ISBN 978-80-87000-09-0.
§ JANČAŘÍKOVÁ, K. Výsledky empirického výzkumu dětských kontaktů s přírodou. In Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha : Zelený kruh, 2009 str. 15-27. ISBN 978-80-903968-5-2.
Profesionální praxe

od 2010
Centrum celoživotního vzdělávání - zařízení pro DVPP Pardubického kraje.
§ Akreditována jedna přednáška a jeden seminář CŽV.

2009 - dosud
§ Člen expertní skupiny MŠMT - Příprava Akčního plánu Strategie výchovy k trvale udržitelnému rozvoji.
§ Podíl na přípravě Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky (2008-2015).
§ Podíl na přípravě Akčního plánu na léta 2010 - 2012.
§ Dvoudenní pracovní setkání v Telči.
§ Připomínkování dokumentů.
2009 - dosud
Člen expertní skupiny Výzkumného ústavu pedagogického v Praze v projektu "Modelové očekávané výstupy k Průřezovým tématům"
§ Vytváření Modelových očekávaných výstupů k průřezovému tématu Environmentální výchova.
§ Konzultace. Diskuse. Propagace.
.
2009 - dosud
Člen vývojového týmu "Mlok" SCIO.



2008 - dosud
Člen redakční rady časopisu ENVIGOGIKA.
§ Oponentské posudky a drobné redakční práce.
§ Podíl na zapsání ENVIGOGIKY na tzv. "bílou" listinu Rady pro vědu a výzkum.

2008 - dosud
Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství
§ Přednášky a semináře pro vychovatele - bakalářské i doplňující studium.
§ Vedení závěrečných i bakalářských prací.
§ Akreditace několika kurzů CŽV.

2007 - dosud
Sněm dětí České republiky pro životní prostředí /SDČR-ŽP/
§ Práce s přírodovědně talentovanou mládeží (12-18 let).
§ Přednášky a semináře.
§ Odborná pomoc a konzultace lektorům a vedoucím projektu.
§ Výzkum přírodovědného nadání.
§ Podíl na přípravě nové podoby Sněmu dětí - Projekt Úcta k životu.

2007 - dosud
Člen Poradní skupiny EVVO Magistrátu hl. m. Prahy.
§ Spolupráce na přípravě Akčního plánu Státního programu EVVO na léta 2010-2012.

2007 - dosud
Člen Institute of Sustainable Education : Baltic & Black Sea Circle Consortium.

2005 - dosud
Nepravidelná spolupráce s ECHA - Společnost pro talent a nadání
§ Přednášky o individuálním přístupu k nadanému dítěti.
§ Specifika přírodovědného nadání.
2005 - dosud
Člen České společnosti "Dyslexia"
§ Přednášky o individuálním přístupu k nadanému dítěti.
§ Pomoc s projektem "Dvakrát výjimečné dítě" Dr. Š. Portešové.

2006
Týdenní mezinárodní seminář, Asikkala, Finland.
§ Prohlídka Vääksy Upper Comprehensive School (Vääksyn Yhteiskoulu).
§ Účast na programu "Online Social Networks and Learning Communities as an educational environment for fostering Multicultural Competence".
§ Prezentace článku "Do our schools teach skill in defying evil?".
§ Navázání kontaktů s pedagogy z Izraele, Palestiny, Finska, Srbska.

2004
Dělené 1. a 2. místo v Mezinárodní soutěži firmy Microsoft "Léto s Class Serverem"
§ E-learningový kurz "Křeček" vytvořený na základě jedné kapitoly z knihy Ekolístky.
1998 - dosud
Člen Ekologické sekce Křesťanské akademie věd
§ Spolupráce s RNDr. Jiřím Nečasem, RNDr. Janem Čeřovským aj. Pravidelná účast na konferencích. Každoroční příprava Akce "Den vděčnosti za stvoření".
1998 - dosud
Domácí vzdělávání
§ Člen Sdružení rodičů a přátel domácí školy a Asociace pro domácí vzdělávání.
§ Individuální vzdělávání na prvním stupni - postupně 3 děti.
§ Experiment "Individuální vzdělávání na druhém stupni" (koordinace individuálního vzdělávacího programu 1 dítěte).
§ Semináře a přednášky pro rodiče-vzdělavatele aj. pedagogické pracovníky.
§ Exkurze, přírodovědné a ekologické vycházky pro skupinu žáků prvního i druhého stupně.

1998 - 2007
DDM Praha 8
§ Vedení Přírodovědně turistického oddílu Dobromysl aj. pedagogická činnost.
§ Jedno i vícedenní výlety, letní tábory.
1997 - dosud
Spolupráce s ekocentry a ngo v ČR
§ Aktivní účast na školení koordinátorů EVVO (včetně vedení závěrečných prací) v ekocentrech a SEV: Podblanické ekocentrum Vlašim, Toulcův dvůr, Tereza,
§ Přednášky, semináře a exkurze ve více, než desítce organizací.
§ Pavučina - L. Daňková a spol., panelové diskuse, konzultace metodiky apod.
§ Kavyl - Svatý Jan pod Skalou - RNDr. Helena Koblihová, Jana Fellnerová - semináře a přednášky v letech 1998-2005.
§ Podblanické ekocentrum Vlašim - Mgr. Kateřina Červinková, pravidelná účast na pedagogických konferencí Středočeského kraje. Aktuálně: participace na školení koordinátorů EVVO, včetně vedení 4 absolventských prací.
§ Chaloupky - RNDr. Květa Burešová - spolupráci na publikaci Zahrada, nyní spolupráce pokračuje s Mgr. M. Křížem.
§ Toulcův dvůr - Mgr. Emilie Strejčková - podpora lobování, podpora výzkumu odcizování člověka přírodě. Nyní spolupráce pokračuje s ing. J. Chvátelem, ing. T. Hodinou a s M. Kapuciánovou. Aktuálně: aktivní účast na školení koordinátorů EVVO a vedení několika akreditovaných seminářů pro pedagogy
§ Tereza - účast v pilotáži projektu Dřevo do škol - Mgr. Barbora Semerádová. Aktuálně: aktivní účast na školení koordinátorů EVVO.
§ Sluňákov - Mgr. H. Nováčková, příležitostné přednášky. Aktuálně: čekání na výsledky grantového řízení.
§ Lipka aj. Aleš Máchal a sp., příležitostné přednášky a vzájemné konzultace.
§ SEVER - manželé Kulichovi a sp., účast na panelové diskusi, vzájemné konzultace Aktuálně: čekání na výsledky grantového řízení.
§ Střevlík - ing. T. Pokorná, ing. Tereza Bezděková příležitostné přednášky a semináře pro potřeby ekocentra. Aktuálně: několik akreditovaných seminářů pro pedagogy.
§ Ekodomov - T. Hodek a K. Hodková. Aktuálně: odborný garant projektu Šárynka (lesní mateřská škola) a čekání na výsledky grantové řízení.
§ Agentura Koniklec - Živly spolupráce v rámci péče o přírodovědně talentovanou mládež v rámci Sněmu dětí. Aktuálně: odborný garant, lektor a asistent právě běžícího projektu "Projekt Krajina domova" a čekání na grantové řízení projektu Úcta k životu.

Spolupráce s ekocentry a ngo aj. kontakty mimo ČR
§ Nicos Valanides, Associate Professor (Science Education), Department of Education, University of Cyprus.
§ Kirsti Lindh, Univeristy of Tampere, Finland.
§ Malgorzata Dagiel, Uniwersytetu Warminsko-Mazurskiego w Olsztynie
§ Ulve Kala, Tallinna Ülikooli dotsent.
1989
Třítýdenní studijní zájezd po NGO a ekocenterech v Norsku, Dánsku a Švédsku.
1989-1990
Vedoucí Ekologické sekce při Ústředním domu pionýrů a mládeže
§ Spolu s Davidem Storchem.
§ Členy byli především studenti pražských gymnázií.
1985 - 1989
Aktivní práce v hnutí Brontosaurus
§ "Recyklační skupina" - skupina pro propagaci a výzkum možností recyklace tuhého domovního odpadu.
§ Rozsáhlý kvantitativní výzkum touto skupinou provedený se stal podkladem pro rychlé zavedení kontejnerů k separaci po roce 1989.
§ Vydaná publikace "odpady - kam s nimi?" se dodnes vydává v Pardubickém kraji.
§ Ekologická výchova (spolupráce s manželi Kulichovými, Milanem Popem a dalšími).
§ Ekostan na plzeňské Portě (v letech 1987, 1988 a 1989).

Zlatá cena Brontosaura
§ Udělena 2x (v letech 1988 a 1989).
§ Další cena (vyznamenání SSM) byla z politických důvodů v říjnu 1989 (spolu S J. Petrákem, O. Simonem, R. Dětinským) odmítnuta.
1986 - 1989
Člen Ekologické sekce při Ústředním domu pionýrů a mládeže vedené RNDr. J. Kulichem a později (tehdy jen RNDr.) T. Herbenem.
1984 - 1990
DDM Kaplická Praha 4
§ Praktikant turistického oddílu Vodoměrky.
§ Posléze vedoucí přírodovědně-turistického oddílu Dobromysl.

Zájmy
Kynologie (především záchranářské a pachové práce), světová i česká literatura, filosofie, příroda, fotografování, turistika (caniscross).



Ekologie 2010

13. ledna 2010 v 21:52 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Ekologie"
V tomto roce byl můj předmět Ekologie předán kolegovi prof. Hanelovi.

Což je mi samozřejmě líto, protože jsem na něj vytvořila PP prezentace a skripta, ale i tak je můj úvazek mnohem vyšší, než by měl být. Navíc prof. Hanel je prof. Hanel! Určitě jeho přednášky budou moc pěkné. Škoda jen, že jsou nasazeny do rozvrhu v pátek odpoledne.

Vedoucí katedry Dr. Přívratský mi nicméně před kolegou doc. Vančatou slíbil, že v roce 2011 mi ho opět vrátí.

Tak uvidíme.




Seminář z EV v roce 2010

13. ledna 2010 v 21:50 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Seminář z environmentální výchovy"
V tomto roce byl můj předmět Seminář z EV předán kolegyni J. Skýbové.

Což je mi samozřejmě líto, ale i tak je můj úvazek mnohem vyšší, než by měl být. navíc má kolegyně J. Skýbová mou důvěru, tak snad budete i Vy spokojeni.

Vedoucí katedry Dr. Přívratský mi nicméně před kolegou doc. Vančatou slíbil, že v roce 2011 mi ho opět vrátí.

Tak uvidíme.

EV 1 (v roce 2010)

13. ledna 2010 v 21:44 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT Environmentální výchova I
Milí studenti (studentky) !

Bylo to s Vámi moc prima. Doufám, že se Vám semináře líbily a že se zase v červnu uvidíme při pokračování EV tématu.

Zájemci o zaslání materiálů, o kterých jsme mluvily, můžete mne kontaktovat e-mailem.

Budu vděčná za jeakékoli reflexe nebo zkušenosti s realizací projektů z miniburzy.

Můžete se informovat o dalších seminářích EV v projektu MRKVIČKA nebo dalších na Pavučině.

Ve středu jsem si moc užila cestu "do práce" do Šárynky - přívoz, psí spřežení atd. Můžete se podívat na mé stránky kynologické, kde se také více dočtete o výcviku a zoorehabilitacích.



KJ

Závěrečné shrnutí předmětu 2009 - info pro ty, co chyběli

2. ledna 2010 v 17:24 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Základy ekologie a problematiky ž.p."
Pro studenty, kteří chyběli na přednáškách, popř. i seminářích, jsem se rozhodla napsat informace o jednotlivých tématech:

Přednášky
5.10. Obecná ekologie I.
12.12. Obecná ekologie II.
19.10. Historie EV ve světě
22.10. Historie EV v ČR
2.11. Problémy životního prstředí I.
9.11. Problémy životního prostředí II.
16.11. ------------------------------- (děkanský den)
23.11. Exkurze do záchranné stanice ohrožených živočichů v Jinonicích
7.12. Metody v EV, Narativní metoda a Příběh o bříze, která zachránila Jakoba, Hodnocení EV a potenciál portfoliového hodnocení
14.12. Environmentální etika (suploval T. Matějček, Ph.D. z PřF-UK)
4.1. Interdicipolinarita EV a VUR a EV v RVP (návaznost na předměty a obory)

Semináře
5.10. a 12.10. Úvod do předmětu, seznámení se studenty, seznámení s prostředím a obyvateli KBES, význam informální výuky a obohaceného prostředí, Mez únostnosti, Model "Údolí v horách"
19.10. a 25.10. Aplikace meze únosnosti - studenti na několika zadaných modelech vysvětlovali pojem mez únosnosti. Diskuse "jak chodí rak" a významu pozorování pro člověka.
2.11. a 9.11. Zadání seminárních prací a diskuse jejich témat a forem.
2.11. Občanské sdružení v Nové pace - útulek (V. Nováková) - biocentrismus,
23.11. Exkurze do záchranné stanice ohrožených živočichů v Jinonicích
30.11. Reflexe exkurze. Odcizení člověka přírodě, lesní školy, zooasistence.
7.12. Reflexe exkurze. Zopakování posledních přednášek a témat Odcizení člověka přírodě, lesní školy, zooasistence. Narativní metoda v praxi - poslech R. Bradbury Silnice a práce s poslechem.
14.12. Zopakování posledních přednášek. Narativní metoda v praxi - poslech R. Bradbury Silnice a práce s poslechem.
4.1. Závěrečný seminář - obhajoba prací - začíná již od 10 h.
11.1. Závěrečný seminář - obhajoba prací - začíná již od 10 hodin.

Studenti, ktežří nebyli na nějakém semináři, si témata zde probíraná doplní - budou na ně tázáni.

Závěrečný seminář a předtermín 4.1. 2009 - info

2. ledna 2010 v 17:03 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Základy ekologie a problematiky ž.p."
Milí studenti!

Zde jsou informace, k závěrečnému semináři a předtermínu 4.1., na kterých jsme se domluvili na posledním semináři a nebo individuálně, popř. jsem je doplnila (pořadí obhajob).

Také sem Vám to rozeslala hromadným e-mailem, někteří však v SYSu nemají e-mail adresu funkční!

Pročtěte pozorně a v případě nesrovnalostí mne prosím včas kontaktujte!


Ke zkoušce 4.1. 2009

a) Krátce před 8 h B. Kubálková, E. Budišová přijdou instalovat nástěnku - dvě vitríny u výtahu.

b) V 8 hodin ke mně přijde psát test Tereza Basíková, 1.roc NMgr Aj-Fj, která pro SMASH překládala scenário "Kolik je hodin?" od Anny Serado a spol. ze Španělska.

c) 8. 15 - 8.30 mám konzultační hodiny

d) Od 8.55 do 10 závěrečná přednáška na téma Postavení EV v RVP a interdisciplinarita EV a VUR

e) od 10 hodin (sic!) jsme si domluvili začátek obhajob! (V místnosti s dataprojektorem můžeme být pravděpodobně jen podle rozvrhu, tj. do 10.40)

f) Plán obhajob:
(Přednostně jdou ti, kteří potřebují dataprojektor)
1. Jelínek, Moravcová, Kotrová (skupina 12) s PP na téma "Povodně v Tróji" (101)
2. Zemanová, Puchková (skupina 7) PP na téma "Endemity středních Čech" (101)
3. Nějaká další PP (u dalších témat nevím, zda nejsou také PP a zda je stihneme) ??? (101)
4. od 10. 45 Bernoldová, Budišová, Kubálková (Skupina 8) představí nástěnku v přízemí na téma "Mez únostnosti" (přízemí)
5. Přestávka 10 minut (v případě potřeby dataprojekturu možná o něco delší - než se sežene..)
6. Šrámková, Ležáková (skupina 6) představí práci "Stromy a národy" (304)
7. Stoklasová, Koumarová (skupina 13) představí poster (?) "Biopotraviny" (304)
8. Kejhová, Hánlová, Trnková (skupina 11) představí poster (?) "Jak snížit svou ekologickou stopu"
9. Cypriánová, Jindřichová, Návarová a Basíková představí překladatelskou práci "Scenária projektů EV"
10. Hodnocení přestavených výstupů ze semináře (vyučujícím i spolužáky)
11. Zapisování zápočtů těm, kteří nejsou přihlášeni na předtermín 4.1., popř. dalším
12. Přestávka 15 minut.
13. Během přestávek budou studenti požádáni o anonymní krátké hodnocení přednášek a seminářů k předmětu (nepovinné).

g) Pravidla závěrečného zápočtového semináře:
1. Každý student se zúčastní celé (sic!) části obhajob (pozor již od 10 hodin!).
2. Každý student bude hodnotit práce skupin spolužáků slovně, a to v těchto kategoriích:
Věcná správnost a naplnění tématu, Splnění zadaných parametrů (formální vzhled a úprava), Projev (hlasitost, příjemný hlas, mimika apod.), Přínos pro obor,Nejvíce oceňuji, Nejvíce vytýkám.
3. Vyučující při hodnocení může (ale nemusí) vzít v potaz studentské hodnocení.
4. Z pochopitelných důvodů je absence na tomto semináři je tolerována pouze ze závažných důvodů (nemoc - potvrzení od lékaře).
5. Tento seminář není možné nahradit s paralelní skupinou.


h) Zkouška pro ty, kteří mají zápočet. Je domluveno, že si vyberou buď kolokvium (po třech) nebo test. Otázky budou ze tří okruhů - obecná ekologie, environmentalistika a její historie, environmentální výchova. Více viz wiki kniha (dostupná na http://www.enviwiki.cz).