Obsah - podrobný přehled témat výuky:
Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami
- Úvod: základní psychologické a fyziologické mechanismy (opakování), historie canisterapie.
- Základní výzkumy interakcí pes - člověk (Odendaal, 2007 aj.) a jejich dopadu na fyziologické indikátory, atd.
- Kritéria výběru vhodného psa/týmu (komparace canisterapeutických zkoušek/vstupních pohovorů v různých organizacích) pro různé okruhy klientů.
- Věk, typ (cholerik, sangvinik, melancholik, flegmatik) a celkové dispozice psa - možnosti a mezi canisrehabilitační práce.
- Základy canisrehabilitační práce s tělesně postiženými klienty (polohování, doteky, uvolňování spastických rukou, rozvoj jemné i hrubé motoriky prostřednictvím péče o psa, práce psa na lůžku atd.).
- Základy canisrehabilitační práce s psychicky deprimovanými klienty (aktivizace celková, aktivizace řeči, vytváření chybějících podnětů, procvičování paměti, resocializace atd.).
- Příklady dobré praxe z péče o zdravotně postižené. (Budou vybrány podle časové dotace a zájmu studentů, vždy bude věnována pozornost výběru druhu, popř. jedince, tématu "zvíře jako koterapeut" a tomu, jak zajistit welfare využívaného zvířete.)
- Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače).
- Závěrečné shrnutí.
Cvičení k přednášce (2) Využití psa pro rehabilitaci, celkovou aktivaci a vzdělávání klientů
Cvičení bude probíhat v terénu, je předjednána jeho realizace v dobrovolnickém centru Fakultní nemocnici v Motole. Studenti nejprve uvidí demonstraci, následně budou vést a zaznamenávat rozhovory s pacienty o přínosu canisterehablitací. Rozhovory budou podvedením pedagoga vyhodnoceny.
Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
- ovládá základy teorie i praxe v oblasti rehabilitací, resp. asistencí za pomoci psů,
- vhodně používá terminologii,
- posoudí vhodnost nebo nevhodnost klientů pro konkrétního psa (jeho povahu, tělesné rozměry atd.) a konzultuje s fyzioterapeutem možné postupy koordinované péče o klienta,
- respektuje psa jako koterapeuta, dbá na jeho welfere a udržuje ho v dobré psychické kondici,
- aktivně se zúčastnil se canis-rehabilitačního programu.
Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 20
Studijní materiály
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha : ISV Nakladatelství, 1999. 292s. Pozn.
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.
Zdeněk Tauer, MUDr. Anna Doláková. Nemoci klientů se kterými se setkáváme při canisterapii. Dostupné na www.zdenek-reuat.info/nase-cinnost/nemoci-klientu-se-kterymi-se-setkavame-pri-canisterapii/