V tomto semestru nás čekají dva bloky:
26.2.2016 12-15 h v R 209
Informace o předmětu. K předmětu je podpora v Moodlu.
Portfolium - úkoly naleznete v Moodlu
Prosím (z organizačních důvodů) o hromadné odevzdání zadaných úkolů, vždy krátce před ukončením předmětu:
a) mailem 26.2.-2.3. 2016 a osobně na druhém a závěrečném bloku 4. 3. (po něm budu těm, co splnili podmínky (účast a odevzdání) udělovat první zápočty),
b) osobně při přezkoušení na konzultačních hodinách,
c) mailem den před termínem, na který se zapíšete ve zkouškovém období (předem z důvodu, že nebude čas číst porftolio na přezkoušení).
Maily označte přesným názvem předmětu
Evaluace kurzu aneb co studenty čeká a na co se připravit
Otázky ke zkoušení z didaktických přístupu přírodovědného vzdělávání
Studentka / student si losuje dvě otázky (z každého bloku jednu). Může se 12 minut přirpavovat. Následně má 10 - 15 minut na prezentaci (5-7 minut na otázku).
I. Teoretické znalosti
- Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
- Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
- Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
- Behaviorismus a metoda programovaného učení.
- Strukturalismus.
- Konstruktivismus.
- Konektivismus.
- Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
- Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
- Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.
II. Metodologické znalosti
- Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
- Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
- Dobré otázky.
- Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
- Narativní metoda.
- Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
- Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
- Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
- Zakládání sbírek v MŠ.
- AAE (třídní chovy a návštěvní programy).