close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Únor 2020

Didaktické přístupy k přírodo. vzd.- LS 2020

20. února 2020 v 15:29 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OK0502119
20.2.2020
Úvod do předmětu - SiS, moodle
Doporučená literatura
Teorie viz sylabus v SISu
Diskuse

Úkoly:
Udělat dotazník (odkaz v sisu)
zapsat se do moodlu a prohlédnout si v němi videa
a udělat úkoly s dětmi předškolního věku (a poslat je týden před dalším setkáním, tj. do 10.5.)

15.5. plány - diskuse a příkaldy přírodovědných aktivit

Ekonaratologie LS 2020

20. února 2020 v 15:24 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
20.2.2020

Úvod do předmětu, literatura
PP Ekonaratologie
oral history, aliterární společnosti, vynález knihtisku, Narativní metoda, Watzlavickův axiom, Narativní paradimga,
Charakteristiky příběhu - je plastický, hl. hrdina, záporný hrdina, emoce, ...
Komiks Riki- Tiki... (dramatický prvek, další storylines)
Autoři a díla : Mowat, Kipling, Seton, Adamsová,
Fakta či Fikce?
Narativní či Paradigmatický? Bruner, věda kontra narace

Příběhy s velkým P - Orfeus, Bible, Babička, Kalevala ...

Úkoly do dalšího setkání
poslat týden předem:
Vytvořit příběh na téma "Mlj hrdina" o životě nějakého přírodovědce 1/2 - až 21/2 str.
vybrat 1 mytologem a napsat o něm esej
Jaký text byste zakopali, aby se dostal k dalším generacím (alá Kumrán a svitky od Mrtvého moře)

prostudovat a umět se vyjádřit:
PP biokomunikace - viz moodle
poslechnout si (přečíst) Višňový sad od Čechova
Podívat se, co měla udělat Voršila po smrti Babičky B. Němcové a vyjádřit e k tomu v diskusi

Zákl. přírodních věd -LS 2020

20. února 2020 v 13:17 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT Základy přírodních věd - OK0402108
11.3.2020 výuka zrušena nařízením vlády

Studenti dostaly mailem podklady pro distanční studium.


Dobrý den,
vzhledem k situaci přecházím na distanční formu výuky a plnění předmětu Základy přírodních věd.
Vaše úkoly
1. Nastudujte si prosím individuálně Didaktické zásady rozvíjení přírodovědné pregramotnosti.
2. Zapište se do moodle kurzu (nelekněte se jeho jiného názvu) https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948#section-2 a seznamte se s narativní metodou a metodou dobrých otázek. Obě využijte v bodu 5.
3. Na internetu si najděte dvě přírodovědné aktivity pro žáky 1. stupně (popř. MŠ - dle vašeho studijního programu) a vyhodnoťte, které didaktické zásady jsou / nejsou dodržovány a okomentujete. Zapisujte do tabulky (každá didaktická zásada 1 řádek). Naleznete v něm také didaktické zásady (poslala jsem mailem v přiloženém souboru).

4.Najděte tři věcné nebo logické chyby v učebnicích prvouky či přírodovědy nebo v pořadech nebo v didaktických pomůckách pro žáky 1. stupně (popř. v knihách pro MŠ - dle vašeho studijního programu). Může jít o chyby v textu nebo v ilustracích k textu. Příklad chybné určení druhu, chyby v tom, jak se daný druh chová (co jí, kde se vyskytuje), zavádějící kresby. Vyfotografujte a okomentujte.

5. Vytvořte vlastní, autentickou přírodovědnou aktivitu pro žáky 1. stupně (popř. MŠ - dle vašeho studijního programu), ve které se budete snažit o dodržení didaktických zásad a věcnou i logickou správnost. V aktivitě využijte narativní metodu a metodu dobrých otázek (vytvořte min. 3 dobré otázky k tématu).

Úkoly mi odevzdávejte mailem v časovém 20.-30.4. Termín prosím dodržte! Jinak se v mailech ztratím. Kdo mi úkoly v tomto termínu odevzdá, budu mu plnění počítat jako docházku a nebudu vyžadovat ústní zkoušení.

Zdraví K. Jančaříková


19.2.2020
Úvod do předmětu
Teorie - Vývojové, Inteligence, Učení
Kritické´á období vvoje, Senzitivní období pro učení se něčemu

Cíle didaktiky přírodních věd
a) identifikace a podporua budoucích expsrtů,
b) plošná podpora - přírodovědná gramotnost
Přírodovědná inteliene - cca 1 na třídu až školu, osamělý ve svém zájmu
Přírodovědecký jazyk a myšlení
Přírodovědná abstrakce
Chybovost v učebnicích
Dobré otázky
Generace Z a Alfa - syndromy
Úzkost, strach, štítivost jako bariérea

Vyplatí se člověku divočina - video

15. února 2020 v 18:59 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
Odkaz na video Lukáše Picha zde Unikátní záběry české fauny s kvalitním komentářem.