| PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
|
11.3.2020 výuka zrušena nařízením vlády
Studenti dostaly mailem podklady pro distanční studium.
Dobrý den,
vzhledem k situaci přecházím na distanční formu výuky a plnění předmětu Základy přírodních věd.
Vaše úkoly
1. Nastudujte si prosím individuálně Didaktické zásady rozvíjení přírodovědné pregramotnosti.
2. Zapište se do moodle kurzu (nelekněte se jeho jiného názvu)
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948#section-2 a seznamte se s narativní metodou a metodou dobrých otázek. Obě využijte v bodu 5.
3. Na internetu si najděte dvě přírodovědné aktivity pro žáky 1. stupně (popř. MŠ - dle vašeho studijního programu) a vyhodnoťte, které didaktické zásady jsou / nejsou dodržovány a okomentujete. Zapisujte do tabulky (každá didaktická zásada 1 řádek). Naleznete v něm také didaktické zásady (poslala jsem mailem v přiloženém souboru).
4.Najděte tři věcné nebo logické chyby v učebnicích prvouky či přírodovědy nebo v pořadech nebo v didaktických pomůckách pro žáky 1. stupně (popř. v knihách pro MŠ - dle vašeho studijního programu). Může jít o chyby v textu nebo v ilustracích k textu. Příklad chybné určení druhu, chyby v tom, jak se daný druh chová (co jí, kde se vyskytuje), zavádějící kresby. Vyfotografujte a okomentujte.
5. Vytvořte vlastní, autentickou přírodovědnou aktivitu pro žáky 1. stupně (popř. MŠ - dle vašeho studijního programu), ve které se budete snažit o dodržení didaktických zásad a věcnou i logickou správnost. V aktivitě využijte narativní metodu a metodu dobrých otázek (vytvořte min. 3 dobré otázky k tématu).
Úkoly mi odevzdávejte mailem v časovém 20.-30.4. Termín prosím dodržte! Jinak se v mailech ztratím. Kdo mi úkoly v tomto termínu odevzdá, budu mu plnění počítat jako docházku a nebudu vyžadovat ústní zkoušení.
Zdraví K. Jančaříková
19.2.2020
Úvod do předmětu
Teorie - Vývojové, Inteligence, Učení
Kritické´á období vvoje, Senzitivní období pro učení se něčemu
Cíle didaktiky přírodních věd
a) identifikace a podporua budoucích expsrtů,
b) plošná podpora - přírodovědná gramotnost
Přírodovědná inteliene - cca 1 na třídu až školu, osamělý ve svém zájmu
Přírodovědecký jazyk a myšlení
Přírodovědná abstrakce
Chybovost v učebnicích
Dobré otázky
Generace Z a Alfa - syndromy
Úzkost, strach, štítivost jako bariérea