| PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
|
V ČR se začínají velmi rychle vytvářet kluby pro předškolní ěti, které jsou inspirované lesními mateřskými školkami.
Důvody rozmachu vyučování ve venkovním prostředí jsou mnohé. Vyučování ve venkovním prostředím je pro dětský organismu zdravější, posiluje se přirozená imunita, lépe probíhá rekonvalescence po závažných onemocněních, posiluje se nervový systém, probouzí se činnost mozkových buněk, posiluje se tělo, zvyšuje se hodnota hemoglobinu v krvi, zvyšuje se objem plic, stupňuje se plicní ventilace, roste chuť k jídlu, snižuje se tlak v tepnách, napomáhá se činnosti vyměšovací, mohutní systém svalový, prožívá se radost ze života (Štorch, 1926: str. 51). Naopak vnitřní prostory většiny budov jsou rizikové, dochází v nich (bez důkladného větrání) k hromadění radioaktivního radonu, cigaretového kouře, virů, bakterií či spor plísní.
Venkovní prostředí poskytuje dětem nespočitatelné a nenahraditelné penzum možností drobných kontaktů a impulsů, které pozitivně působí na rozvoj osobnostní a na rozvoj environmentální senzitivity. Význam těchto kontaktů, zvlášť v ranném období, potvrzuje (převážně v autobiografiích) celá řada významných osobností. Například šlechtitel Luther Burbank (1849 - 1926) dokázal podle svědectví svých současníků vidět na velkém lánu rostlinu vhodnou pro další šlechtění (Gould, 2005). Tuto schopnost získal právě díky informálnímu vzdělávání (neorganizovaném pobytu v přírodě) v raném dětství. L. Burbank v publikaci Zdokonalování lidské rostliny (Training of the Human Plant) doporučuje rodičům a pedagogům, aby pro děti mladší 10 let nebyla povinná školní docházka a aby "Každé dítě mělo svůj vlastní svět, kde jsou bábovičky z písku, luční kobylky, vodní brouci, pulci, žáby, motýli, lesní jahody, třešně, žaludy, kaštany, lezení po stromech, brouzdání se potokem, lekníny, veverky, netopýři, včely, morčata, štěňata, strniště, smrkové šišky, oblázky, písek, hadi, borůvky a sršni; a každé dítě, které o tento svět přijde, zároveň přijde i o
nejlepší zdroj své výchovy. Tím, že se s jednotlivými složkami tohoto světa seznámí, dostane se do styku s vnitřní harmonií přírody. Toto poučení je nenásilné, přirozené a celistvé." (Gould, 2005: str. 418).
Zájemci - podívejte se do rubriky přírodní (lesní) pedagogika.