11.12.2017
Didaktická transformace obsahu EVVO, VUR. RVP, Doporučené očekávané výstupy pro ZŠ. Doporučené očekávané výstupy pro gymnázia. Graf "cibule" a jeho složky.
Metody EV a EVVO, např. narativní metoda, vzdělávání založené na vztahu k místu, vzdělávání za pomoci živočichů a rostlin, venku a v přírodě, využití školních zahrad, kooperativní učení atd.
27.11.2017
Ožehavé problémy životního prostředí. Tři typy klasifikace problémů ž.p. 1) podle zdroje znečištění (z průmyslu, zemědělství, z dopravy atd.), 2) podle toho, co je znečištěno či změněno (znečištění vody, ovzduší, půdy, změny klimatu apod.), 3) podle dopadů na ldiské zdraví (rakovinotvorné látky, hormonální distruptory, apod.)
Bromové zpomalovače hoření, ftaláty, změkčovadla plastů, DDT, dioxiny - agent oragne, těžké kovy, estrogeny jako hormonální distruptory, glyfosáty...
Doporučuji publikaci: Doba jedová.
11.12.2017 Environmentální a ekologická výchova - historie
Osobnosti EV v ČR i ve světě. Organizace zabývající se environmentální výchovou. Střediska ekologické výchovy a jejich nabídka školám. Důvody EVVO. Odcizení od přírody. Problémy generací Z a alfa. Metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika. RVP ZV x Doporučené očekávané výstupy. Jak zařazovat EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů.
27.11.2017 Organizace a historie ochrany přírody
Environmentalistika a ochrana životního prostředí. Antropogenní vlivy, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity. Znečištění vody, vzduchu, půdy. Změny klimatu. Nemoci z životního prostředí. Potřeba trvale udržitelného života (rozvoje). Vládní a nadvládní strategie a dokumenty ochrany přírody. Organizace ochrany přírody. Historie ochrany přírody.
13.11.2017
Strategie. Adaptace. Mezidruhové vztahy. Životní formy organismů.
30.10.2017
Ekologická rovnováha. Disturbance. Sukcese. Homeostáze. Autoregulační mechanismy. Rezistence. Rezilience. Překmit. Typy modelování ekosystémů a jejich odolnosti vůči stresu podle I. Míchala. Efekt motýlích křídel (povídka R. Bradburyho Zahřmělo).
Ekologická nika. Euryektní, stenoektní. Nároky na ... teplotu, světlo, živiny....
Konkurence. Vnitrodruhová (vychytávky, když mladí jedinci mají jiné nároky). Mezidruhová. Rozrůznění areálů (tygr a lev). Vymírání druhu slabšího (velbloud a adax).
Příběh "Laviny v alpách".
16.10.2017
Úvodní informace k předmětu. Základní terminologie. Ekologie - vznik, podobory (etologie, environmenetalistika, fyziologie rostlin). Autekologie, synekologie.
Ekosystém. Vymezení ekosystému vůči přírodě. Dělení (klasifikace) ekosystémů. Vodní x suchozemské. Biomy země (tundra, tajga, širokolistý opadavý les, tvrdolistý les a křoviny mediteránního typu, tropický deštný prales, tropický sezónní prales, step a savana, pouště). Zoogeografické oblasti a jejich hranice, Wallaceova linie. Fytocenologická klasifikace České republiky (Moravec, 1983). Dominanta ekosystému. Klíčový druh ekosystému. Klimax. Produktivita ekosystémů podle Oduma (1977). Přirozený x umělý ekosystém (louka, rybník).
Více informací např. na Enviwiki.