close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Základy kvalitativního výzkumu : Zakotvená teorie

13. ledna 2010 v 22:34 | PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Nabídka pro EKOCENTRA, SEV, školy aj.
Obsah - podrobný přehled témat výuky:

Přednáška (2 hod)

  1. Co je to kvalitativní výzkum. Kvalitativní x kvantitativní výzkum (komparace).
  2. Zakotvená teorie. Rozdíl mezi teorií a popisem, zakotvení v pojmech. Teoretická citlivost. Axiální kódování, paradigmatický model. Výzkumné pole. Výzkumná otázka. Selektivní kódování, kostra příběhu a její ověřování. Pořizování vzorků. Interpretace. Validita. Vytváření závěrů.
  3. Etapy výzkumu prováděného zakotvenou teorií: Sběr pojmů. Identifikace (problému, výzkumných otázek, bílých míst). Konceptualizace. Evaluace.
  4. Metody výběru respondentů (náhodný výběr, selektivní výběr, metoda sněhové koule).
  5. Kombinovaný výzkum (metoda triangulace).
  6. Kompetence badatele provádějícího kvalitativní výzkum.
  7. Závěrečné shrnutí.

Cvičení k přednášce Základy kvalitativního výzkumu : Zakotvená teorie

Časová dotace 2 hod.

Cvičení bude zaměřeno prakticky. Studenti budou moci diskutovat výzkumná témata (např. bakalářských prací) a pod vedením vyučujícího k nim navrhovat itinerář výzkumného postupu (včetně ověřování) metodou zakotvené teorie.

Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
  • zná rozdíly mezi kvalitativní a kvantitativní metodou výzkumu, jejich výhody a nevýhody,
  • umí vhodně používat tzv. kombinovanou metodu (tzv. triangulace),
  • je seznámen s metodou zakotvené teorie,
  • vhodně využívá kvalitativní metodu (např. při malém počtu respondentů),
  • zná několik možností výběru respondentů pro potřeby kvalitativního výzkumu,
  • umí realizovat a zaznamenávat (rozhovor, strukturovaný rozhovor, ohniskovou skupinu),
  • naplánuje malý kvalitativní výzkum.


Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 25

Studijní materiály

STRAUSS, A., CORBIN, J. Basics of Qualitative Research : Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd. ed. London, 1998. p.312. ISBN 0-8039-5940-0.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Brno : Podané ruce, 1999. 200s. ISBN 80-85834-60-X.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama