Obsah - podrobný přehled témat výuky:
Přednáška (2 hod)
- Úvod (pedagogická a speciálně pedagogická terminologie, klasifikace postižení, mentální retardace, dětská mozková obrna, ochrnutí, autismus, Aspergerův syndrom, ADHD syndrom, postižení sluchu, postižení zraku, kombinovaná postižení, stařecká demence, psychická deprivace u dětí, dlouhodobě nemocných nebo sociálně osamělých jedinců, vrozené X získané postižení, individuální přístup ke klientovi).
- Indikace a kontraindikace koterapeuta (živočišného druhu a jedince) v závislosti na zdravotním stavu (postižení) klienta.
- Základy speciální pedagogické práce s klientem (vývojová psychologie, etika práce se zdravotně postiženými, specifika práce v souladu s nejběžnějšími hendikepy).
- Komunikace s rodičem (popř. rodinným příslušníkem či pedagogickým doprovodem) klienta.
- Rizika a jejich prevence (zranění klienta, zranění koterapeuta klientem, zhoršení zdravotního stavu klienta, vyhoření terapeuta i koterapeuta).
- Příklady dobré praxe. (Budou vybrány po dohodě se studenty a jejich zájmy).
- Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače).
- Závěrečné shrnutí.
Cvičení k přednášce Speciální pedagogika pro zooterapeuty/zooasistenty
Časová dotace 2 hod.
První část cvičení bude praktická - studenti si za pomoci koterapeutů (pes, kočka, morče, aj.) pod vedením vyučujícího vyzkouší simulované situace práce s "hendikepovaným" jedincem podle zadání. V druhé části cvičení bude věnována reflexi a diskusi nad videozáznamy aktivit.[2]
Vzdělávací cíl:
Úvod do speciální pedagogiky.
Absolvent kurzu
- zná nejčastější postižení,
- používá vhodnou terminologii při komunikaci o klientovi s lékařem nebo jinou osobou, která má klienta na starost,
- umí vhodně zvolit koterapeuta vzhledem k typu postižení,
- dokáže plánovat terapeutický/rehabilitační program (jeho časovou dotaci, frekvenci opakování) tak, aby byla optimální pro potřeby klienta a aby byla udržitelná pro terapeutický tým,
- respektuje osobnost klienta a volí vhodnou formu komunikace s klientem,
- respektuje rodiče (doprovodnou osobu) a vhodným způsobem ho informuje o postupu zoorehablitace (- terapie).
.
Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 20
Studijní materiály
DRTIKOLOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. 1 vyd. Praha : Vyšehrad, 1994. 134s. Pozn.: Příspěvek k potřebě individualizace vzdělávání. ISBN 80-7021-097-4.
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Úvod do speciální pedagogiky. Metodika a diagnostika výtvarné výchovy. 2003.
[1] Tuto dvouhodinovku, kdyby se Vám líbila, by bylo možné v budoucnu rozšířit na 2 - ... x dvouhodinovka. jde o to, kolik času tomu kterému postižení věnovat. Mohl by to být snadno i samostatný předmět např. Speciální pedagogika a vývojová psychologie pro zoo-…
[2] Je k dispozici technika? Videokamery když tak budu moci zapůjčovat z PedF. Potřebuji ale PC s možností videoprojekce.