Obsah - podrobný přehled témat výuky:
Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami
- Úvod: základní psychologické a fyziologické mechanismy (opakování), historie canisterapie.
- Základní výzkumy interakcí pes - člověk (Odendaal, 2007 aj.) a jejich dopadu na psychiku člověka.
- Kritéria výběru vhodného psa/týmu (komparace canisterapeutických zkoušek/vstupních pohovorů v různých organizacích) pro různé okruhy klientů (izolovaní senioři, dlouhodobě hospitalizovaní, děti z dětského domova, vězni, klienti ústavů sociální péče, aj. včetně Aspergelova syndromu).
- Věk, typ (cholerik, sangvinik, melancholik, flegmatik) a celkové dispozice psa - možnosti a mezi canisrehabilitační práce.
- Základy canisrehabilitační práce s psychicky deprimovanými klienty (aktivizace celková, aktivizace řeči, vytváření chybějících podnětů, procvičování paměti, resocializace izolovaných jedinců atd.).
- Pes v kolektivu jako jeden z prostředků zlepšování psychosociálního klimatu a prevence šikany aj. patologických jevů.
- Příklady dobré praxe, a to jak z péče o zdravotně postižené, tak s pedagogické praxe ZŠ (zdraví žáci). (Budou vybrány podle časové dotace a zájmu studentů, vždy bude věnována pozornost výběru druhu, popř. jedince, tématu "pes jako koterapeut" a tomu, jak zajistit welfare využívaného zvířete.)
- Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače).
- Závěrečné shrnutí.
Cvičení k přednášce (2) Využití psa pro rehabilitaci a celkovou aktivaci psychicky deprivovaných klientů
Cvičení bude probíhat v terénu, je předjednáno v dobrovolnickém centru Fakultní nemocnici v Motole. Studenti nejprve uvidí demonstraci, následně budou aktivizovat pacienty za pomoci psa a zaznamenávat tyto aktivizace.
Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
- zná skupiny občanů, u kterých se nejčastěji vyskytuje psychická deprivace,
- umí rozpoznat psychickou deprivaci,
- rozpozná vhodné klienty pro konkrétního koterapeuta/tým,
- kontaktuje vhodným způsobem izolovaného člověka za pomoci psa,
- respektuje potřeby koterapeuta (psa) a umožňuje mu dostatečnou relaxaci,
- zúčastnil se praktického nácviku.
Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 20
Studijní materiály
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1.vyd. Praha : ISV Nakladatelství, 1999. 292s. Pozn.
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.
Zdeněk Tauer, MUDr. Anna Doláková. Nemoci klientů se kterými se setkáváme při canisterapii. Dostupné na www.zdenek-reuat.info/nase-cinnost/nemoci-klientu-se-kterymi-se-setkavame-pri-canisterapii/