Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami
- Pečující (rodiče a pracovníci pomáhajících profesí) a tzv. druhotné postižení. Psychická, popř. fyzická zátěž rodičů, sourozenců a dalších členů rodiny klienta v závislosti na jeho postižení. Dlouhodobá zátěž a její rizika.
- Klasifikace poruch způsobovaný dlouhodobou zátěží spojenou s péčí o zdravotně postižené (neurózy, vyhoření, stres, deprese, problémy s opěrnou soustavou, nedostatek pohybu, obezita, hypochondrická porucha, depersonalizace atd.).
- Komunikace s rodinnými příslušníky. Etika, rizika, bariéry, tabu. Komunikace s matkou (rodiči) dlouhodobě pečující o zdravotně postiženého klienta. Komunikace se sourozenci klienta.
- Základy psychohygieny - jak se udržet ve správné duševní i fyzické kondici. Udržitelný počet rehabilitací týdně. Spasitelský komplex. Komparace požadavků welfer a psychohygieny.
- Závěrečné shrnutí.
Cvičení k přednášce (2) Péče o pečující
Cvičení bude probíhat formou interaktivní diskuse. Studenti budou seznámeni s modelovými problémovými situacemi z praxe (např. Jak se zachovat, když koterapeut kontaktuje nikoli klienta, ale jeho matku?, Může se sourozenec střídat s klientem? Jak matku upozornit, že by se měla věnovat také zdravému dítěti?,Jak se zachovat, pokud jsme svědky hádky mezi rodiči klienta? apod.). Studenti se budou učit řešit dilematické situace dramatickou metodou výuky. Na závěr bude diskutována otázka, zda je vhodné připravovat návštěvní program také pro rodinné příslušníky.
Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
- rozpozná projevy poruch způsobených dlouhodobou zátěží spojenou s péčí o hendikepované,
- zná základy správné psychohygieny a řídí jimi osobní návštěvní program (nepřetěžuje se),
- si uvědomuje, že matky a ostatní rodinní příslušníci klienta jsou vystaveni dlouhodobé zátěži,
- volí vhodnou formu komunikace s rodinnými příslušníky klienta, respektuje nejen klienta, ale také jejich osobnosti a potřeby,
- dokáže návštěvní program plánovat a realizovat s ohledem na rodinu klienta.
Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 25
Studijní materiály
Bartko, D.: Moderní psychohygiena. Praha : Galén, 1998.
Gruber D.: Zlatá kniha komunikace. Repronis 2005, Gruber-TDP 2007 a 2009. ISBN 978-80-85624-23-6