Obsah - podrobný přehled témat výuky:
Přednáška (2 hod) doplněná demonstračními ukázkami
- Historie školních chovů.
- Školní chovy dnes - seznámení s výsledky výzkumu a praxí ve školách.
- Pozitiva (zlepšování psychosociálního klimatu třídy, zklidnění hyperaktivních žáků, rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj jemné motoriky, možnosti AAE atd.) a negativa školních chovů (předsudky, alergie, hygienické otázky).
- Vhodné druhy a jedinci do třídního chovu. Optimalizace pozitivních dopadů třídních chovů.
- Alergie jako kontraindikace školního chovu? Mechanismus vzniku alergií ve vztahu s chovy (helmintózy jako inhibice alergií).
- Reflexe a diskuse (mj. také prostor pro využití zkušeností některého posluchače) zaměřená především na sledování skupinové terapie (zlepšování psychosociálního klimatu ve třídě).
- Závěrečné shrnutí.
Cvičení k přednášce (2) Umisťovací programy a autozoorehabilitace
Cvičení bude probíhat interaktivní formou - studenti budou seznámeni s příklady dobré praxe - s konkrétními kasuistikami ze tříd a škol (s fotodokumentací).
Vzdělávací cíl:
Absolvent kurzu
- zná historii chová ve školách na území ČR,
- uvědomuje si nárůst třídních chovů zakládaných spontánně učiteli za účelem AAE, rozvoje osobnosti a zlepšení psychosociálního klimatu ve třídě,
- zná pozitivní dopady třídního chovu na psychosociální klima třídy,
- zná rizika třídních chovů
- orientuje se v legislativě (hygienické a veterinární normy a předpisy),
- umí učiteli doporučit vhodné druhy živočichů do třídního chovu,
- umí pomoci učiteli s výběrem vhodného jedince do třídního chovu a se zajištěním jeho welfare,
- umí diskutovat o vlivu kontaktu se zvířaty (např. třídního chovu) na alergická onemocnění.
Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:
Přednáška neomezen počet (resp. podle učebny)
Cvičení max. 25
Studijní materiály
FLÉGR, J. Interakce parazita s hostitelským organismem : Studium na modelu latentní toxoplasmosy u člověka (habilitační práce). Dostupné na http://www.eurochem.cz/polavolt/org/abecedne/i/popisy/flegr.htm JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na http://envigogika.cuni.cz.