close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Únor 2009

Přihláška na soutěž o cenu děkana 2009

25. února 2009 v 11:07 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  CEVV UK-PedF
přihlášku si buď můžete vytisknout a nebo si ji můžete vyzvednout u paní sekretářky či u mne osobně na KBEV

Přihláška

SOUTĚŽ O CENU DĚKANA UK - PedF Praha

za práci v oboru ekologie a problematiky životního prostředí 2009

XVIII. ročník



Jméno a příjmení:


Fakulta a aprobace a ročník:

Typ studia (zakroužkuj): prezenční kombinované

Název připravované práce:





Kategorie (zakroužkuj):
  1. Práce seminární a závěrečná z různých kurzů absolvovaných na UK-PedF Praha
  2. Postery
  3. PowerPointové prezentace
  4. Práce diplomová, bakalářská
  5. Volné téma (hudební skladby, básně, eseje, obrazy, fotografie apod.)




Kontaktní adresa uchazeče:

Telefon: E-mail:


Datum: Podpis:



Pozn. Přihlášku odevzdejte Mgr. Kateřině Jančaříkové, Centrum environmentálního vzdělávání a výchovy, UK-PedF Praha, M.D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1.
Přihlášky odevzdejte co nejdříve, nejpozději do 8.10. 2009. Studenti posledního ročníku musí odevzdat a datovat přihlášku ještě v době svého studia (duben 2009). Práci odevzdejte co nejdříve, nejpozději do 1.11.2009.
Kontakt jancarikova@post.cz.

Co se chystá v CEVV v roce 2009? Hledáme dobrovolníky - zooterapeuty

25. února 2009 v 11:01 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  CEVV UK-PedF

Co se chystá v Centru environmentálního vzdělávání a výchovy? Hledáme dobrovolníky pro zooterapeuticko-pedagogickou práci ve fakultní nemocnici Motol.

V rámci spolupráce s mladou medičkou Karolínou Eschlagerovou byl podán a začíná být realizován projekt na "Založení zookroužku a na neformální výuku ekologie ve fakultní nemocnici Motol". Smyslem této práce je především potěšit malé pacienty, kteří jsou vytrženi z běžného života a prostředí, dále ovšem také prozkoumat potenciál zooasistence jak při pedagogickém procesu (tedy při vzdělávání), tak při zmírnění stresu provázejícího nepříjemné zákroky a hospitalizaci dětí předškolního a mladšího školního věku. Trend výzkumu potenciálu zooterapií a zooasistencí v pedagogickém i v léčebném procesu je ve světě i u nás na výrazném vzestupu (viz např. Odendaal, 2007, Jančaříková, 2008) - jedná se tedy o projekt moderní, inovativní a přínosný. Zkušenosti a výstupy budou zpracovány obvyklým způsobem - formou referátu na konferenci 22.5. 2009, odborného článku a také bakalářské práce studentky J. Bravencové. Pro tuto práci se hledají další dobrovolníci, které toto téma zajímá (popř. i další zájemci o diplomovou nebo bakalářskou práci na toto téma). Ti by byli zaškoleni a v odpoledních hodinách by několikrát navštívili skupinu nemocných (neinfekčních) dětí s nějakým zvířátkem z chovů KBEV na UK-PedF (rakem, želvou, švábem, strašilkou atd.) nebo vlastním a s připraveným programem a podle pokynů by zaznamenaly reakce dětí, rodičů a zdravotnického personálu. Z grantu bude na oplátku poskytnut příspěvek na krmení popř. další nezbytnosti (budky pro zebřičky apod.) pro chovy na KBEV.

Zájemci pište o další informace.





Soutěž o cenu děkana 2008

25. února 2009 v 10:59 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  CEVV UK-PedF
Do 17tého ročníku této soutěže bylo v letošním roce přihlášeno 13 prací. Z toho tři v kategorii "Diplomová práce" a deset v kategorii "Práce seminární a závěrečné". V tomto roce byly všechny práce velmi kvalitní a pozitivně lze hodnotit i skutečnost, že autoři prací byli studenti různých aprobací - tedy nejen studenti s aprobací biologie, ale i jiných. Zúčastnili se dokonce studenti kombinovaného studia. Jako čerstvý vysokoškolský pedagog hodnotím na soutěži především možnost setkat se opakovaně se studenty "šikovnými". K jedné nepříjemnosti profese vysokoškolského pedagoga totiž patří to, že nadaní, pilní a pro předmět zaujatí studenti ho opustí začátkem zkouškového období, kdežto studenti méně pilní a méně zaujatí, ti, kteří včas nesplnili podmínky zápočtu nebo dokola opakují zkoušku, než je napadne zajít si do knihovny pro skripta J, ho stále kontaktují a navštěvují.

Obhajoby a slavnostní předání finanční i věcné odměny autorům vítězných prací se uskutečnily ve čtvrtek 4. prosince 2008 od 11 hodin v místnosti 303 na katedře Biologie a ekologické výchovy.

Odborná komise soutěž 2008

ing. J. Andreska, Ph.D., Mgr. K. Cikánová, RNDr. J. Dlouhá, Ph.D., Doc. PhDr. P. Dostál, CSc., Mgr. K. Jančaříková, RNDr. E. Lišková, CSc., Mgr. A. Skokanová.


Oceněné práce a jejich autoři

V kategorii "Diplomová práce" byla odbornou komisí ohodnocena jako vítězná diplomová práce Mgr. Evy Vítové Návrh naučné stezky v přírodní rezervaci Divoká Šárka s didaktickým využitím v hodinách přírodopisu na ZŠ. Odborná komise na této práci ocenila především pro její návaznost do praxe (na základě této práce skutečně vznikne naučná stezka). Autorka dostala Kč 3 000,- a balíček s věcnými cenami.
V kategorii "Práce seminární a závěrečné" byla odbornou komisí jako vítězná vybrána jednoznačně práce kolektivu autorek (Ivana Skoumalová, Tereza Štychová, Lucie Bečvářová, Jarmila Kyznerová) práce Didaktická pomůcka - "Hra s ekosystémy". Tato pomůcka, ač jí Mgr. Cikánová vytkla řadu nedostatků ve výtvarném zpracování, je účelná a tzv. "kantorská". Obsahuje dvě velké zalaminátové plochy - první LES a druhou LIDSKÉ SÍDLO. A velké množství kartiček, které žáci pomocí "žvýkačky" na plochy umisťují. Pak mezi nimi mohou omyvatelnými fixami malovat např. potravní vztahy apod. Do práce autorky vložily značné množství času i prostředků. Nadto byla práce a možnosti jejího využití velmi kvalitně na obhajobě demonstrována. Autorky byly odměněny (dohromady) Kč 4 000,- a každá zvlášť balíčkem s věcnými cenami.
Druhé místo v této kategorii připadlo studence aprobace čj Věra Kakešové za práci Strom jako námět mytologie, která byla vypracována v prvním (sic!) ročníku. Tato práce je kvalůitní jak po formální stránce, tak po stránce obsahové, nadto ji její autorka prezentovala s entuziasmem a zaujetím. Vhodně zvolené téma umožnilo propojení environmentální citlivosti a témat k ní vedoucí (vztah člověk - strom) s autorčiným zájmem literárním. Práce byla odbornou komisí vybrána a oceněna přesto, že Mgr. Cikánové v ní chyběly ilustrace. Velmi si cením toho, když se o obor environmentální výchovy a vzdělávání zajímají pedagogové mimo obvyklý okruh (přírodovědců).
Třetí místo získal s PowerPointovou prezentací Vliv životního stylu na vývoj svalové soustavy - PP s manuálem pro učitele biologie student aprobace bi-TV Michal Filipin (i za spoluautory, kteří se na obhajobu nedostavili: Jiří Bradáč, Radim Ondra, Karel Primas). Práce se věnuje problematice vztahu mezi životním stylem a zdravým držením těla. Odborná komise ocenila vlastní fotografie, kompozici slidů a doplňující brožurku (včetně jejího vzhledu a obalu na CD). M. Filipin byl oceněn Kč 1000, - a balíčkem s věcnými cenami.

Další práce, které odbornou komisy zaujaly:
Slunéčko sedmitečné - přirozená likvidace mšic,
kterou napsala studentka kombinovaného studia Markéta Kohoutková. Práce popisuje velmi kouzelně alá případová studie úspěšný biologický boj se mšicemi, který autorka pozorovala spolu s dcerou (didaktizace), zapsala a zakreslila.
PowerPointová prezentace Ekostopa studentky Luisy Scharnaglové, která ač obsahuje drobné formální nedostatky (překlepy), tak byla prezentována a obhájena s velkou erudicí. Ocenila jsme především skutečnost, že se mi na přednáškách podařilo zaujmout studentku aprobace .. .natolik, aby se tématem zabývala a takto se pro něj "nadchla".

Poděkování dárcům

Děkan prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. věnoval na odměny pro autory vítězných prací ze stipendijních fondů (jako každoročně) 10.000,- korun, a to navzdory finančním problémům fakulty. Většinu věcných cen (především knihy a CDčka s problematikou ochrany životního prostředí, environmentální výchovy a knihy o přírodě) v tomto roce věnoval pražský koordinátor EVVO ing. Mgr. Petr Holý. Dalšími významnými dárci byli: Český rozhlas 2 (paní R. Růžičková), Záchranná stanice ohrožených živočichů paní (A. Přibylová).
Oběma jménem oceněných studentů velice děkujeme!

Výzva studentům

V roce 2009 proběhne 18tý ročník soutěže. Již teď je možné se do ní přihlásit. Přihlášky si můžete vyzvednout u Mgr. K. Jančaříkové, Ph.D., sekretářky KBEV nebo stáhnout z webových stránek.
Práce a fotografie ze soutěže můžete najít na nových stránkách Centra environmentálního vzdělávání UK-PedF Praha http://cevv-uk-pedf.blog.cz





Jaro 2008 v CEVV

25. února 2009 v 10:58 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  CEVV UK-PedF
Přednáška Renaty Vikartové
V pondělí 17.2. byla uskutečněna přednáška pracovnice České inspekce životního prostředí paní Renaty Vikartové na téma problematika kácení stromů v Praze a hypoterapie.

Přednáška Karla Kerouše - inspektora České inspekce životního prostředí
V pondělí 31. 3. 2008 byla pro velký úspěch zopakována (pro jiné studenty) přednáška inspektora životního prostředí Karla Kerouše. Karel Kerouš se věnoval tématům:
1) Vývoj ochrany přírody ve světě, v Evropě a v České republice,
2) Soustava Natura 2000, účinnost zákona č. 114/1992 Sb.
3) CITES - pašování zvířat, případy, ukázky neživých a živých exponátů.

Posluchače nejvíce zaujaly jeho unikátní osobní zkušenosti s řešením jednotlivých případů pašování zvířat přes hranice. Vyprávění o nekončícím boji s jednotlivými pašeráky i smutné příběhy pašovaných zvířat, z nichž mnohá i řes následnou péči zahynula. Karel Kerouš si na přednášku přivezl spoustu materiálu - nejen fotografií v PowerPointové prezentaci, ale také skutečných zabavených věcí - kabelek, kostýmu, bot z hadí kůže, likéry a naloženými plazi a obojživelníky, lebkou medvěda, sušenou hlavu krokodýla atd., které jsme si měli možnost prohlédnout a osahat.

Exkurze do Záchranné stanice ohrožených živočichů Jinonice
Díky laskavosti paní Věry Přibylové mohly na jaře dva kurzy studentů + několik zájemců v rámci činnosti CEVV navštívit záchrannou stanici ohrožených živočichů Jinonice. Paní Přibylová erudovaně vyprávěla příběhy zachráněných ptáků a savců, upozorňovala na problematiku legislativní i etickou.

Historie EV - 2. seminář

24. února 2009 v 12:18 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Seminář z environmentální výchovy"
Obsah semináře:

Historie EV ve světě
Historie EV v ČR - nestoři EV a maličko také střediska (SEV) a ekocentra

Pro zájem studentů bude k dispozici text k okopírování.

Základní informace pro studenty předmětu

24. února 2009 v 12:12 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Seminář z environmentální výchovy"
Sylabus

1. Úvod do předmětu - Současná legislativa, RVP ZV (24.2.2009)

2. Histrorie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV (3.3.2009)


3. Síť středisek SEV v ČR (10.3.2009)

3. Cíle EV (17.3.2009)

4. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda, projekt (24.3. 2009)

5. Zooasistence
a
Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení např. testy Ekogramotnosti (MSELI, NEP), IAT - metoda implicitních asociací, aj. (31.3.2009)

6. Potřeba diferenciace EV na profesionální a laickou (7.4.2009)

7. Environmentální etika (14.4. 2009)

8. Představení konkrétních projektů EV (21.4. 2009)

9. Udílení zápočtů (28.4.2009)




Anotace //
Obsah, cíle, prostředky a zázemí pro EV. Hodnocení EV. Environmentální senzitivita, biofilie a biofolie, projektová a narativní metoda, EV v RVP ZV, koordinátor EV, informální vzdělávání, vzdělávání pod širým nebem a jeho historie v ČR i ve světě.
Cíl předmětu

Primárním cílem předmětu je seznámit studenty s průřezovým tématem environmentální výchova (obsah, cíle, metody, hodnocení), jeho realizací v rámci nových kurikulárních dokumentů - RVP ZV (interdisciplinarita, projektové vyučování) a problematikou jeho hodnocení (otázka klasifikace a nástroje hodnocení např. portfolio).
Sekundárním cílem je seznámit studenty se sítí Středisek environmentální výchovy v ČR a naučit je (jako budoucí učitele) využívat jejich služeb.
Terciálním cílem je seznámit je s cca pěti modelovými příklady (projekty, lekcemi) environmenální výchovy.

Požadavky ke kontrole studia

Zápočet bude udělen po krátkém pohovoru (popř. nad portfoliem).
Je tolerována jedna absence. Studenti, kteří budou chybět víckrát, doplní si probraná témata podle webových stránek - o každém z nich napíšou reflexi 3 - 5 vět dlouhou (vlastními slovy).

Metody výuky

Seminář probíhá formou interaktivní výuky. Diskuse o probíraných tématech. Studenti jsou vedeni k týmové práci. Část dotace bude probíhat mimo prostor fakulty - návštěva ekocenter, botanické zahrady apod.

Literatura

Činčera, J. Environmentální výchova. Paido.
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek a Lipka, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1.
MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3.
WILKE, R. J. (ed.) Environmental education : Teacher Resource Handbook : A practical Guide for K ? 12 Environmental Education. Thousand Oaks, California : Corwin press, First Printing, 1993. ISBN 0-8039-6370-X.



Úvod do environmentální výchovy

24. února 2009 v 12:07 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Seminář z environmentální výchovy"
24.2.2009 - I. paralelka
Definice environmentální výchovy (vymezení kontra x ekologická výchova, globální výchova, VUR atd.)
Cíle EV
Proč EV
Nadnárodní dokumenty (Tbilisy 1977)
Příběh "Kohákovo údolí"
Příběh "Laviny v Alpách"
Postavení EV v RVP
Koordinátor EV

24.2.2009 - II. Paralelka
Cíle EV
Proč EV
Nadnárodní dokumenty (Tbilisy 1977)
Příběh "Kohákovo údolí"
Příběh "Laviny v Alpách"
Postavení EV v RVP
Koordinátor EV
Odcizování člověka přírodě
Heslo: Přestávka jen venku!

Skripta Ekologie pro budoucí učitele

23. února 2009 v 11:55 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Z pera K. Jančaříkové
Pro posluchače přednášky EKOLOGIE jsou připravována skripta. Tato skripta nyní procházejí revizí před tiskem.

Zájemci z řad studentů LS 2009 si je mohou postupně (po lekcích) kopírovat u paní sekretářky na KBEV za Kč 1,50 / stranu. Počítejte tak s 15 - 20 stranami textu na jednu přednášku. Texty k aktuálním přednáškám budou uloženy v mém budníku u paní sekretářky. Texty starší budou u mě (možno okopírovat v mých konzultačních hodinách).

Na žádost studentů budou stejnou formou k dispozici náhledy PP prezentací (na některé fotografie v nich použité nemám copyright).

Veškeré připomínky k rozsahu a hlavně obsahu skript (i PP prezentací) uvítám. Studenty, kteří objeví obzvlášť velkou pitomost nebo nějak zajímavě text doplní ocením (plus bodíky ke zkoušce).

Vzhledem ke špatným zkušenostem s poskytováním písemných materiálů v digitální podobě na předchozím místě (byly vydány pod cizím jménem a dotovány z grantu), nebudu nepublikované texty dávat k dispozici v digitální podobě.

Ke zkoušce je samozřejmě možné se připravit kvalitně i z jiných učebnic (viz seznam doporučené literatury).

Použití těchto skript pouze usnadňuje studium - jedná se o opravdu velký výběr nejdůležitější tématiky.

Doporučuji zejména studentům, kteří nebudou navštěvovat přednášky.

Texty jsou k okopírování k dispozici před přednáškou - v mých konzultačních hodinách v pondělí 11 - 12 h.

Kopírování nebo vypůjčování mezi posluchači je pochopitelně dovoleno.

Ekosystémy J. Jeníka

23. února 2009 v 11:42 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Přečetla jsme za Vás (recenze)
Jeník, J. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. UK-Praha, 1996. Pozn. Skripta pro posluchače UK- PřF.

Skripta jsou stručným úvodem do oragnizace suchozemských ekosystémů.

Pro úspěšné splnění zkoušky z Ekologie je nutná buď účast na přednáškách nebo nastudování této publikace.

Biologie krajiny

23. února 2009 v 11:37 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Přečetla jsme za Vás (recenze)
V roce 200 vydal Vesmír útlou, leč sofistikovanou učebnici - příručku Biologie krajiny : biotopy České republiky autorů Jiřího Sádla a Davida Storcha.

Text je základním textem o krajině, biotopech v ČR - věnuje se jednak charakteristice naší krajiny v kontextu Evropy (světa) a také jednotlivým dílčím biotopům - kapitoly: Skály, sutě, jeskyně, Suché bezlesé biotopy, Rybníky a tůně, Tekoucí vody, Mokady Hory, Lesy, \Tradiční kulturní krajina s převahou zemědělství, Moderní průmyslová krajina.

Text je napsán s erudicí, doplněn příklady a zdrařilými ilustracemi.

Jana Bravencová

19. února 2009 v 16:29 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Diplomanti a bakalářští

Jana úspěšně 3.6.2010 obhájila, známka 1.

Kromě toho jsme díky ní dostali velmi pěkné písemné poděkování
z Dobrovolnického centra FN Motol.



Anotace a klíčová slova

Tato práce je zaměřená na téma vzájemného působení zvířete a dítěte předškolního věku v oblasti zooterapie. Zabývá vlivem vybraných bezobratlých druhů živočichů (oblovka žravá a rezavá, rak mramorový, strašilka australská) na osobnost dítěte předškolního věku v předškolním (MŠ) a zdravotnickém zařízení. Metodou výzkumu je zúčastěné pozorování, pedagogický experiment, který je prováděn formou návštěvního programu.
Práce dokazuje, jak nezbytný a důležitý je pro dítě předškolního věku kontakt se zvířaty, a to nejen s těmi vyššími druhy.




Posudek vedoucí bakalářské
práce

Předložil student: Jana Bravencová, 2010

Název: POTENCIÁL ZOOASISTENCE V PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGICE
Vedoucí diplomové práce: PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Oponentka: ing. Renata Masopustová, ČZU (katedra obecné zootechniky a etologie)

Studentka na práci pracovala soustavně a pečlivě. V průběhu práce pravidelně konzultovala, a to nejen s vedoucím práce. Samostatně pracovala s literaturou a dalšími zdroji. Zapojila se do činnosti Dobrovolnického centra ve Fakultní nemocnici v Motole, které se věnovala i po skončení výzkumu k BP.

Předkládané práce je rešeršně-výzkumná. Autorka v rešeršní části zpracovává odborné články a publikace, které se věnují humánně-animálním interakcím, vyšší pozornost věnuje aktivizování a vzdělávání za pomoci zvířat (AAE - animal assisted education) dětí do 6, resp. 7, let.

Výzkumným cílem předložené BP bylo pozorovat předškolní děti v mateřských školách a v nemocnici při navozeném i spontánním kontaktu s vybranými druhy bezobratlých. Výsledky pozorování jsem velmi dobře vyhodnoceny. V souladu s pravidly kvalitativního výzkumu, autorka rozšířila pozorování i na dospělé účastníky jejích návštěvních programů.

Předložená práce má 58 stran + přílohy. Práce je koncipována podle obvyklých pravidel.

Volba a šíře citované literatury odpovídá požadavkům kladeným na bakalářskou práci (30 citací). Formální úprava a jazykový projev autorky je velmi kvalitní.
Po obsahové stránce je práce zpracována důkladně.

Hlavním přínosem práce je vytvoření metodiky návštěvních programů rehabilitace za pomoci několika bezobratlých živočichů. Tyto autentické návštěvní programy budou představeny učitelům v rámci grantového projektu Alma mater studiorum.

Celkový dojem: práce naplňuje požadavky kladené na bakalářské práce.
Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji známku výborně.

Otázky:
  1. Proč jste si vybrala právě tyto druhy bezobratlých?
  2. Můžete osvětlit, kdo se skrývá pod názvem "ANONYMUS" ve Vašem seznamu literatury?
  3. Kdybyste měla jako učitelka volit mezi návštěvním programem se psem (canisrehabilitací) a pobytem v lese, co byste vybrala? A proč?

V Praze 30. 4. 2010 Kateřina Jančaříková




Poznámky:

ZOOTERAPIE V PEDAGOGICKÉM PROCESU (sledování interakcí mezi předškolními dětmi a živými tvory).

Jana je velmi pilná. Mnoho času strávila na BP v e Fakultní nemocnici v Motole, kde zůstává dobrovolníkem i po ukončení výzkumů k BP. Vedoucí dobrovolnického centra K. Eschlagerová si ji moc a moc chválí.

Díky Janě umožnilo toto centrum přístup i dalším mým studentům.


Vytvořila pěkné materiály k insektoterapii a k AAE (Animal Assisted Education) pomocí malých živočichů (rak, oblovka). Ty budou využity v rámci projektu Alma mater k celoživotnímu vzdělávání pedagogických pracovníků.


Útěk do divočiny

19. února 2009 v 11:40 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Podklady EKONARATOLOGIE
Román Jona Krakauera Útěk do divočiny se stal podle psychologa J. Brunnera fenoménem - Příběhem s velkým P.

Začíná pronikat i k nám.
Pavel Turek : Útěk do divočiny: Frankie Dlouhán umírá na Aljašce. Dostupné


EV ze zákona povinná

19. února 2009 v 10:02 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Z pera K. Jančaříkové

Od září 2007 je v ČR Environmentální výchova poprvé v historii ze zákona povinná!


Krátké legislativní zastavení
Školský zákon přijatý v roce 2004 s účinností od 1. ledna 2005 oficiálně zahájil českou kurikulární reformu, která byla připravována od roku 2001. Pro každý obor vzdělávání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy (RVP) vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání, jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávací programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (RVP ZV) obsahuje Environmentální výchovu jako jedno z šesti průřezových témat.
Finální verze RVP ZV se podle zákona č. 561/2004, § 185, odst. 1. stává závaznou pro všechny školy. Od školního roku 2007/2008 musí školy podle ŠVP učit minimálně 1. a 6. ročník (resp. primu osmiletého gymnázia) a v každém dalším školním roce tyto třídy a nový 1. a 6. ročník. Od 1. září 2007 je tedy poprvé v historii výuka environmentální výchovy v ČR ze zákona povinná, neboť "průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání" (RVP ZV, 6 kpt.).
Na základě metodických pokynů obsažených ve Strategii státní podpory ekologické výchovy v České republice z roku 1992 a Státním programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) v České republice z roku 2000 je již environmentální výchova na mnohých školách dobrovolně realizována několik let. Jako dlouholetý pracovník v oboru environmentální výchovy a lektor environmentální výchovy v postgraduálních kurzech pro učitele si bolestně uvědomuji, že úroveň výuky environmentální výchovy není všude stejná. Během své praxe jsem získala intuitivní představu, co by měla kvalitní environmentální výchova obsahovat (např. JANČAŘÍKOVÁ, 2004), ale stačí intuice? Rozhodla jsem se optimalizaci environmentální výchovy na prvním stupni základních škol věnovat v disertační práci a umožnit tak vznik kvalitní metodiky environmentální
výchovy pro první stupeň základních škol.







/* */ var bbs=screen,bbn=navigator,bbh;bbh='&ubl='+bbn.browserLanguage+'&ucc='+bbn.cpuClass+'&ucd='+bbs.colorDepth+'&uce='+bbn.cookieEnabled+'&udx='+bbs.deviceXDPI+'&udy='+bbs.deviceYDPI+'&usl='+bbn.systemLanguage+'&uje='+bbn.javaEnabled()+'&uah='+bbs.availHeight+'&uaw='+bbs.availWidth+'&ubd='+bbs.bufferDepth+'&uhe='+bbs.height+'&ulx='+bbs.logicalXDPI+'&uly='+bbs.logicalYDPI+'&use='+bbs.fontSmoothingEnabled+'&uto='+(new Date()).getTimezoneOffset()+'&uti='+(new Date()).getTime()+'&uui='+bbs.updateInterval+'&uul='+bbn.userLanguage+'&uwi='+bbs.width; if(typeof(bburlparam)=='string') { bbh+='&'+bburlparam; } if(typeof(bbkeywords)=='string') { bbh+='&keywords='+escape(bbkeywords); } document.write("<scr"+"ipt language='JavaScript' charset='windows-1250' type='text/javascript' src='http://go.cz.bbelements.com/please/showit/2444/2/3/7/?typkodu=js"+bbh+"&alttext=0&border=0&bust="+Math.random()+"&target=_blank'><"+"\/scr"+"ipt>"); /* */

Ludmila Křečková

19. února 2009 v 9:37 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Diplomanti a bakalářští
DIPLOMOVÁ PRÁCE

Téma: Environmentální projekt a jeho uplatňění v mateřské škole

Zadání: Leden 2009

Předpokládané dokončení: 2010 (konec roku)




Modrá nikoli zelená planeta

10. února 2009 v 14:13 | RNDr. Jiří Nečas |  Články odborné
Zde naleznete erudovanou recenzi na tolik diskutovanou knihu pana prezidenta V. Klause:

http://jiri_necas.jetmouse.cz/zivotprostredi/Klaus_Planeta.htm

EV v RVP ZV

3. února 2009 v 18:51 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Seminář z environmentální výchovy"



Postavení environmentální výchovy

v

Rámcovém vzdělávacím programu





duben 2006





Vzdělávací oblasti

Vzdělávací obory

1. stupeň


1. až 5. třída




Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura




Cizí jazyk




Matematika a její aplikace

Návaznost EV na matematiku se jeví mnohým problematická a násilná, ale přesto existují vědecké týmy, které se tvorbou projektů EV a M zabývají. S manželem matematikem jsme na toto téma také publikovali několik článků. Na prvním stupni jsou styčnými místy především míry a váhy, grafické znázornění, geometrie. V každém případě děti počítání mnohem více baví, když je zasazeno do kontextu zvířátek a přírody vůbec.


Informační a komunikační technologie

Počítač jako nástroj ke sledování ž.p. - naučme děti tvořit PowerPointové Prezentace s vlastními fotografiemi a dejme na hodinách prostor jejich pouštění. Děti kolem 9 let už jsou schopné se je naučit (učila jsem to několik dětí ze svého oddílu).


Člověk a jeho svět

(koresponduje s původní prvoukou a přírodovědou)



Místo, kde žijeme

Regionální přírodní rezervace, spec. druhy aj.

Citace z RVP: "rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost".

Emilie Strejčková vyzvala děti, aby hledaly, to, co je v krajině hezké. Jen málokteré si všimlo hezkých stromů - obvykle obdivovaly lidská díla. Vašim úkolem je naučit děti obdivovat stromy, mraky, květy.

Zhotovte si nástěnku "hezkých" míst - každé dítě dostane příležitost vyvěsit něco hezkého z okolí školy. Inspirujte se např. knihou Hrušková: Památné stromy.

Znalost rezervací v okolí školy - veďte děti k práci v přírodě - čištění studánky, aj. Alespoň jednou ročně.




Rozmanitost přírody

Návaznost na mnohá témata. Zakládáme sbírky, učíme se třídit přírodní materiály, atd.


Lidé kolem nás

Globální problémy - jeden z největších globálních problémů je životní prostředí, jeho znečišťování, změny klimatu.


Lidé a čas

Bohatství země, regionu, muzea, proměny přírody a životního prostředí v čase.


Člověk a jeho zdraví

Vztah člověka k přírodě a jejím součástím je jednou z hlubokých lidských potřeb. Nikdo nemůže být dlouhodobě šťasten vytržen z přírody - do základů moderní psychohygieny patří proto procházky v hry v přírodě atd.

Návštěva vodárny a ekologické farmy.




Umění a kultura

Hudební výchova

Mnohá světově proslulá hudební a výtvarná díla byla inspirována přírodou. Práce s přírodním materiálem a vytváření předmětů z přírodního materiálu zdá se koresponduje s jednou základní dětskou/lidskou potřebou - potřebou tvořit. Přírodovědná fotografie - jako podklad k tvorbě prezentací..

Výtvarná výchova

Člověk a zdraví

Výchova ke zdraví

//na prvním stupni se nevyučuje //

Tělesná výchova

Hygiena předpokládá znalosti základních vtahů mezi organismy a učí správnému chování. Nedodržení pravidel hygieny má následky (když si neomyješ zeleninu, dostaneš průjem), modelový příklad pro složitější problematiku špatného zacházení s přírodou a jeho neblahými následky . Učivo "ochrana přírody".

Člověk a svět práce







Práce s drobným materiálem

Lze začlenit lidovou tvorbu a stará řemesla. Vážit si rukodělné práce. Přirozený odpad - shnije, spálí se, oproti odpadu plastovému aj.

Výrobu krmítek, budek, pastí na myši aj. drobná konkrétní činnost k ochraně přírody. A ROCHA s dětmi staví a umisťuje budky pro ledňáčky.

Konstrukční činnosti

Pěstitelské práce

Mnohé možnosti k učení o vztazích mezi prvky ekosystému. Praktická výuka vedoucí od ochrany druhu a jednotlivce k ochraně ekosystémů (musí se hubit škůdci).

Zkusit si na školní zahradě vytvořit "přirozené" ekosystémy - step, mokřad, skalku, rybníček.

Návštěva botanické zahrady - návaznost různorodost ekosystémů a jejich rozmístění na mapě světa.

Vesnička Botanicus demonstruje, jak různé mohou být zahrady.



Příprava pokrmů

Seznámení se se spravedlivým obchodem. S problematikou dovážení potravin, které bychom mohli vypěstovat u nás (ekologická stopa).



Průřezová témata

Celkem šest. Postavení EV jako průřezového tématu má logiku.


Vzdělávací oblasti

Vzdělávací obory

2. stupeň


6. - 9. ročník

a odpovídající ročníky víceletých středních škol






Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura




Cizí jazyk




Matematika a její aplikace




Informační a komunikační technologie






Odkaz na KBEV

2. února 2009 v 13:20 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  CEVV UK-PedF
Další informace o CEVV UK-PedF a jeho aktivitách naleznete na stránkách katedry biologie a ekologické výchovy na
http://userweb.pedf.cuni.cz/kbio/Department/cevv.php

DISERTAČNÍ PRÁCE

2. února 2009 v 12:31 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Články odborné
Dne 29.1.2009 úspěšně proběhla obhajoba mé disertační práce Environmentální výchova na prvním stupni ZŠ, která vznikla pod vedením RNDr. V. Teodoridise, Ph.D.


Oponentské posudky vypracovali: doc. PhDr. Petr Dostál, CSc. a doc. PhDr. Marek Franěk, CSc., PhD.


Předsedou komice byl prof. PhDr. Zdenek Helus, DrSc.


Komise práci přijala plným počtem hlasů.


Práci mohu zájemcům poslat v pdf formě, popř. zapůjčit její kopii v CEVV (viz podmínky výpůjček).





Zde jsou uvedeny základní informace o DP:


Environmentální výchova
na prvním stupni ZŠ

Mgr. Kateřina Jančaříková, KBEV UK-PedF, Praha 2008


Pedagogicko-vědecký problém


• Revize metodické části publikace "Ekolístky" (Jančaříková, 2004).





Cíl práce


• Vytvořit nové (na vědeckém výzkumu založené) moderní pojetí environmentální výchovy na prvním stupni základních škol.





Výzkumná metoda


• Kvalitativní metoda zakotvené teorie (Grounded Theory, Strauss, Corbin, 1998).


• V dílčích výzkumech kombinována s výzkumnými sondami kvantitativními.





Etapy výzkumu


1. Sběr pojmů (tzv. ÉČEK).


2. Výběr pojmů (tzv. VÉČEK - celkem 9).


3. Dílčí výzkumy (celkem 12).


4. Interpretace a tvorba paradigmatických modelů (celkem 9).


5. Konceptualizace (shrnutí).




Respondenti


• Výběr respondentů:


- selektivní výběr,


- metoda sněhové koule (Snowball Sampling),


- náhodný výběr.


• Počet respondentů:


- 700 žáků,


- 20 expertů na environmentální výchovu,


- 500 pedagogických pracovníků.




Obsah práce


1. Úvod


2. Teoretická část


3. Metodologie


4. Dílčí výzkum


Dilema u vlaštovčího hnízda


5. Závěry


6. Literatura a zdroje





Obsah příloh


I. Další dílčí výzkumy


II. Odpovědi na výzkumné otázky


III. Dotazníky


IV. Přehled respondentů




Teoretické přínosy


Práce k pedagogické teorii přispívá v oblastech:


- individualizace vzdělávání,


- diskuse měnícího se chování žáků,


- teorie hodnocení,


- diskuse spolupráce rodiny a školy.




Nejzajímavější objevy


• Fenomén rozšiřování zooasistence v pedagogickém procesu v ČR.


• Ekonaratologie.


• Metoda environmentálních morálních dilemat na prvním stupni ZŠ.




Praktické přínosy


• Využití v rámci pregraduální
i postgraduální přípravy pedagogů na UK-PedF i v rámci SEV a ekocenter.


• Teoreticko-metodická příručka EV pro učitele prvního stupně.




Projekty - realizované


• "Helping Parents to Help their Children Excel in Mathematics and Science" 134262-CY-GRUNDTVIG-GMP.


• "Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (E-V-Learn)" SP/4h6/142/08.


• "Založení kroužku zooterapie s neformální výukou ekologie ve fakultní nemocnici Motol."




Projekty plánované


• Úcta k životu - Projekt environmentální etické výchovy ESF.


• Odborná garance Lesní MŠ ŠÁRYNKA.







Disertační práce je k dispozici v knihovně UK-PedF.

Je také možné se individuálně dohodnout na jejím vypůjčení se mnou, popř. i její získání v kroužkové vazbě za cenu tisku nebo již také v pdf i e-mailem.

Synurbinní druhy a jejich ochrana

2. února 2009 v 10:21 | KAREL KEROUŠ. |  Články odborné

Synurbinní druhy obratlovců a jejich ochrana.


S rozvojem stavební činnosti a obchodu vzniklo v posledních letech velké množství staveb ve volné krajině, často mimo stávající hranice obcí. Průmyslové zóny s velkokapacitními skladovými halami a dopravní infrastrukturou, nové pozemní komunikace a rozsáhlé obytné satelity v současné době silně zasáhly volnou krajinu a ovlivnily kvalitativní stav celých ekosystémů. Rostliny a především živočichové na tyto rychlé, zásadní a nevratné změny prostředí nestačí reagovat a přizpůsobovat se jim. Adaptabilita druhů je z etologických hledisek různá, takže je možné u některých z nich stále častěji zaznamenávat synantropní a synurbinní tendence, neboli vazby na lidská sídla, či přímo na stavební objekty.
Mezi nejvýraznější taxony, které takové tendence projevují, patří ptáci (Aves) a některé skupiny savců (Mammalia), především z řádu Letounů (Chiroptera). Obsazování lidských staveb ptáky nebo netopýry představuje stále gradující a obtížně řešitelný problém. Nejen průmyslové, ale i obytné stavby se čím dál častěji stávají biotopem zástupců takových druhů, které lidské prostředí a stavby v minulosti nikdy nevyužívaly. Typickým příkladem je sojka obecná (Garrulus glandarius), která byla vždy výhradním obyvatelem lesů a kterou dnes není výjimkou pozorovat v aglomeracích panelových sídlišť nebo na omezených plochách zeleně v satelitních zástavbách.
Některé druhy si dokonce vybraly stavební objekty ke svému rozmnožování a právě zde nastává již zmíněný problém. Jelikož stavby nejsou určené ke hnízdění ptáků nebo k rozmnožování, či úkrytu netopýrů, většina vlastníků a uživatelů těchto nemovitostí jejich přítomnost, byť jen dočasnou, zcela zásadně odmítá. Vrcholem problému je pak skutečnost, že celá řada takových živočichů podléhá zákonné ochraně. Jinými slovy stavební, hygienické předpisy a vlastnická práva k nemovitostem na straně jedné a evropské a tuzemské zákony na ochranu přírody a fauny deklarující veřejné, celospolečenské zájmy na straně druhé. Zdánlivě neslučitelné, antagonisticky postavené právní normy.
Přesto řešení existuje. Za podmínky znalostí etologie a životních nároků zvířat, technických možností, objektivních hodnocení konkrétních situací a také ochoty a dobré vůle problém vyřešit.
Ochrana ptáků spočívá v právu Evropských společenství, které je v českém právním systému implementováno do ustanovení §§ 5 a), b) zákona o ochraně přírody a krajiny a dále v ustanovení § 50 téhož zákona, které vymezuje podmínky ochrany zvláště chráněných druhů živočichů. Také všechny druhy netopýrů jsou chráněné zákonem a mezinárodní úmluvou.
Z ptáků patří mezi hlavní druhy využívající lidských staveb rehek domácí (Phoenicurus ochruros), rorýs obecný (Apus apus), poštolka obecná (Falco tinnunculus) nebo například jiřička obecná (Delichon urbica), či vlaštovka obecná (Hirundo rustica). V poslední době jsou evidovány tendence vyhledávat stavby ke hnízdění také u sýkory koňadry (Parus major) nebo vrabce domácího (Passer domesticus).
Zatímco rorýs má ke svému hnízdění evidentní zájem o vstupní šachty do větracích systémů střech panelových domů, poštolku zajímají různé niky, hluboce zapuštěné okenní výklenky nebo kryté římsy. Také rehek je schopen obsadit běžně nedostupné části staveb, jako jsou trámová spojení krovů, konce okapových konstrukcí a stísněné prostory pod střešní krytinou u hřebenových střech. Obecně nejznámější jsou podmínky hnízdění u jiřiček a vlaštovek. Jiřičky se spokojí s balkony a lodžiemi domů, římsami kostelů, podloubími často i nevysoko nad zemí, vlaštovka je náročnější a kromě vnitřních prostor hospodářských objektů (stájí, maštalí apod.) dokáže založit hnízdo i na chodbách a schodištích starých domů (pokud je zajištěn stálý vlet do budovy. Vrabcům domácím chybí ve městech stále více husté křoviny a tak jsou vidět ve spárách mezi panely, puklinách v omítce a destruovaném povrchu jak se snaží založit hnízda pro vyvedení mladých. Podobné chování projevuje i sýkora koňadra.
Také některé druhy netopýrů, jako například netopýr velký, netopýr hvízdavý, či netopýr rezavý využívají staveb ke koncentraci svých letních kolonií při odchovech mláďat. Úkryty a místa pro letní kolonie, v nichž samice rodí a následně i kojí mláďata, jsou nerušené půdní prostory kostelů a starých budov, dvouplášťových střech nebo hluboké štěrbiny mezi panely, či spáry pod okenními parapety. Účinnou ochranou je ponechání vletových otvorů a nerušeného prostředí po dobu kojení a vývoje mladých. Proti nežádoucí koncentraci trusu pod zavěšenými netopýry je možné použít igelitových fólií, které se po odletu netopýrů vysypou, snadno omyjí a připraví na další sezónu.
Úkolem České inspekce životního prostředí je dohlížet, jak jsou právnickými i fyzickými osobami a veřejnou správou dodržovány zákonné předpisy na ochranu přírody. Ustanovení § 5 zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny zakládá povinnost těmto osobám postupovat tak, aby nedocházelo, mimo jiné i při provádění stavebních prací, k nadměrnému úhynu živočichů a ničení jejich biotopů a to za použití dostupných technických a ekonomických prostředků. Není proto problém instalovat na stavby v rámci jejich realizací nebo rekonstrukcí nejrůznější prvky (budky, umělé dutiny a štěrbiny apod.), které by umožnily dotčeným živočichům provést své životně existenční procesy, aniž by přitom došlo ke znehodnocení funkčního nebo estetického významu staveb, či porušení relevantních hygienických předpisů. V tomto směru je také povinností inspekce taková řešení po investorech požadovat a to za využití všech zákonných kompetencí a prostředků, kterými disponuje.
Zákon je zákon, platí pro všechny, komu je určen a proto by mělo být v zájmu investorů i dodavatelů staveb učinit všechny kroky k tomu, aby byly právní předpisy na ochranu přírody dodržovány. Jen tak se totiž vyvarují nepříjemným pokutám nebo komplikacím při realizaci staveb.
Technická řešení je možné již v době záměru stavby nebo při její přípravě konzultovat s odbornými pracovišti Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, popřípadě i příslušnými inspektoráty České inspekce životního prostředí.







Problém rorýs - ztráta hnízdních podmínek zakrytím větracích otvorů pod okrajem střechy při zateplování objektů. Rorýs do otvorů nezanáší žádný materiál, protože nestaví žádné hnízdo (vejce klade na prostý povrch ve větrací šachtě), trus od mláďat odstraňuje, takže nezpůsobuje žádné znečištění stavby nebo zdravotní či hygienická rizika.



Na pohled běžný objekt. Průzkumem bylo zjištěno, že slouží ke hnízdění čtyř ptačích druhů - vrabce domácího, rehka domácího, jiřičky obecné a rorýse obecného. Objekt není hnízděním nijak dotčen.



Vcelku jednoduché opatření při hnízdění jiřiček nad frekventovaným chodníkem. Hnízdo jiřičky je možné po vyhnízdění a odletu odstranit, protože si příští rok postaví nové.



Tento typ hnízdění vlaštovek v obytném domě v centru Prahy vyžaduje velkou toleranci a porozumění



Netopýr velký - letní kolonie na půdě staré budovy.

Poznámka
Bohužel se zatím nepodařilo umístit na stránku i fotografie. Na požádání pošlu e-mailem článek i s fotografiemi ve Wordu.