2. února 2009 v 12:31 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D.
|
Dne 29.1.2009 úspěšně proběhla obhajoba mé disertační práce Environmentální výchova na prvním stupni ZŠ, která vznikla pod vedením RNDr. V. Teodoridise, Ph.D.
Oponentské posudky vypracovali: doc. PhDr. Petr Dostál, CSc. a doc. PhDr. Marek Franěk, CSc., PhD.
Předsedou komice byl prof. PhDr. Zdenek Helus, DrSc.
Komise práci přijala plným počtem hlasů.
Práci mohu zájemcům poslat v pdf formě, popř. zapůjčit její kopii v CEVV (viz podmínky výpůjček).
Zde jsou uvedeny základní informace o DP:
Environmentální výchova
na prvním stupni ZŠ
Mgr. Kateřina Jančaříková, KBEV UK-PedF, Praha 2008
Pedagogicko-vědecký problém
• Revize metodické části publikace "Ekolístky" (Jančaříková, 2004).
Cíl práce
• Vytvořit nové (na vědeckém výzkumu založené) moderní pojetí environmentální výchovy na prvním stupni základních škol.
Výzkumná metoda
• Kvalitativní metoda zakotvené teorie (Grounded Theory, Strauss, Corbin, 1998).
• V dílčích výzkumech kombinována s výzkumnými sondami kvantitativními.
Etapy výzkumu
1. Sběr pojmů (tzv. ÉČEK).
2. Výběr pojmů (tzv. VÉČEK - celkem 9).
3. Dílčí výzkumy (celkem 12).
4. Interpretace a tvorba paradigmatických modelů (celkem 9).
5. Konceptualizace (shrnutí).
Respondenti
• Výběr respondentů:
- selektivní výběr,
- metoda sněhové koule (Snowball Sampling),
- náhodný výběr.
• Počet respondentů:
- 700 žáků,
- 20 expertů na environmentální výchovu,
- 500 pedagogických pracovníků.
Obsah práce
1. Úvod
2. Teoretická část
3. Metodologie
4. Dílčí výzkum
Dilema u vlaštovčího hnízda
5. Závěry
6. Literatura a zdroje
Obsah příloh
I. Další dílčí výzkumy
II. Odpovědi na výzkumné otázky
III. Dotazníky
IV. Přehled respondentů
Teoretické přínosy
Práce k pedagogické teorii přispívá v oblastech:
- individualizace vzdělávání,
- diskuse měnícího se chování žáků,
- teorie hodnocení,
- diskuse spolupráce rodiny a školy.
Nejzajímavější objevy
• Fenomén rozšiřování zooasistence v pedagogickém procesu v ČR.
• Ekonaratologie.
• Metoda environmentálních morálních dilemat na prvním stupni ZŠ.
Praktické přínosy
• Využití v rámci pregraduální
i postgraduální přípravy pedagogů na UK-PedF i v rámci SEV a ekocenter.
• Teoreticko-metodická příručka EV pro učitele prvního stupně.
Projekty - realizované
• "Helping Parents to Help their Children Excel in Mathematics and Science" 134262-CY-GRUNDTVIG-GMP.
• "Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (E-V-Learn)" SP/4h6/142/08.
• "Založení kroužku zooterapie s neformální výukou ekologie ve fakultní nemocnici Motol."
Projekty plánované
• Úcta k životu - Projekt environmentální etické výchovy ESF.
• Odborná garance Lesní MŠ ŠÁRYNKA.
Disertační práce je k dispozici v knihovně UK-PedF.
Je také možné se individuálně dohodnout na jejím vypůjčení se mnou, popř. i její získání v kroužkové vazbě za cenu tisku nebo již také v pdf i e-mailem.