close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

DISERTAČNÍ PRÁCE

2. února 2009 v 12:31 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Články odborné
Dne 29.1.2009 úspěšně proběhla obhajoba mé disertační práce Environmentální výchova na prvním stupni ZŠ, která vznikla pod vedením RNDr. V. Teodoridise, Ph.D.


Oponentské posudky vypracovali: doc. PhDr. Petr Dostál, CSc. a doc. PhDr. Marek Franěk, CSc., PhD.


Předsedou komice byl prof. PhDr. Zdenek Helus, DrSc.


Komise práci přijala plným počtem hlasů.


Práci mohu zájemcům poslat v pdf formě, popř. zapůjčit její kopii v CEVV (viz podmínky výpůjček).





Zde jsou uvedeny základní informace o DP:


Environmentální výchova
na prvním stupni ZŠ

Mgr. Kateřina Jančaříková, KBEV UK-PedF, Praha 2008


Pedagogicko-vědecký problém


• Revize metodické části publikace "Ekolístky" (Jančaříková, 2004).





Cíl práce


• Vytvořit nové (na vědeckém výzkumu založené) moderní pojetí environmentální výchovy na prvním stupni základních škol.





Výzkumná metoda


• Kvalitativní metoda zakotvené teorie (Grounded Theory, Strauss, Corbin, 1998).


• V dílčích výzkumech kombinována s výzkumnými sondami kvantitativními.





Etapy výzkumu


1. Sběr pojmů (tzv. ÉČEK).


2. Výběr pojmů (tzv. VÉČEK - celkem 9).


3. Dílčí výzkumy (celkem 12).


4. Interpretace a tvorba paradigmatických modelů (celkem 9).


5. Konceptualizace (shrnutí).




Respondenti


• Výběr respondentů:


- selektivní výběr,


- metoda sněhové koule (Snowball Sampling),


- náhodný výběr.


• Počet respondentů:


- 700 žáků,


- 20 expertů na environmentální výchovu,


- 500 pedagogických pracovníků.




Obsah práce


1. Úvod


2. Teoretická část


3. Metodologie


4. Dílčí výzkum


Dilema u vlaštovčího hnízda


5. Závěry


6. Literatura a zdroje





Obsah příloh


I. Další dílčí výzkumy


II. Odpovědi na výzkumné otázky


III. Dotazníky


IV. Přehled respondentů




Teoretické přínosy


Práce k pedagogické teorii přispívá v oblastech:


- individualizace vzdělávání,


- diskuse měnícího se chování žáků,


- teorie hodnocení,


- diskuse spolupráce rodiny a školy.




Nejzajímavější objevy


• Fenomén rozšiřování zooasistence v pedagogickém procesu v ČR.


• Ekonaratologie.


• Metoda environmentálních morálních dilemat na prvním stupni ZŠ.




Praktické přínosy


• Využití v rámci pregraduální
i postgraduální přípravy pedagogů na UK-PedF i v rámci SEV a ekocenter.


• Teoreticko-metodická příručka EV pro učitele prvního stupně.




Projekty - realizované


• "Helping Parents to Help their Children Excel in Mathematics and Science" 134262-CY-GRUNDTVIG-GMP.


• "Návrh aktualizovaných výukových modelů, rozvinutí metody počítačem podporované výuky (e-learning) a zavedení evaluačních mechanizmů pro celoživotní vzdělávání v oblasti životního prostředí (E-V-Learn)" SP/4h6/142/08.


• "Založení kroužku zooterapie s neformální výukou ekologie ve fakultní nemocnici Motol."




Projekty plánované


• Úcta k životu - Projekt environmentální etické výchovy ESF.


• Odborná garance Lesní MŠ ŠÁRYNKA.







Disertační práce je k dispozici v knihovně UK-PedF.

Je také možné se individuálně dohodnout na jejím vypůjčení se mnou, popř. i její získání v kroužkové vazbě za cenu tisku nebo již také v pdf i e-mailem.
 

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama