close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

EV v RVP ZV

3. února 2009 v 18:51 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  PŘEDMĚT "Seminář z environmentální výchovy"



Postavení environmentální výchovy

v

Rámcovém vzdělávacím programu





duben 2006





Vzdělávací oblasti

Vzdělávací obory

1. stupeň


1. až 5. třída




Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura




Cizí jazyk




Matematika a její aplikace

Návaznost EV na matematiku se jeví mnohým problematická a násilná, ale přesto existují vědecké týmy, které se tvorbou projektů EV a M zabývají. S manželem matematikem jsme na toto téma také publikovali několik článků. Na prvním stupni jsou styčnými místy především míry a váhy, grafické znázornění, geometrie. V každém případě děti počítání mnohem více baví, když je zasazeno do kontextu zvířátek a přírody vůbec.


Informační a komunikační technologie

Počítač jako nástroj ke sledování ž.p. - naučme děti tvořit PowerPointové Prezentace s vlastními fotografiemi a dejme na hodinách prostor jejich pouštění. Děti kolem 9 let už jsou schopné se je naučit (učila jsem to několik dětí ze svého oddílu).


Člověk a jeho svět

(koresponduje s původní prvoukou a přírodovědou)



Místo, kde žijeme

Regionální přírodní rezervace, spec. druhy aj.

Citace z RVP: "rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost".

Emilie Strejčková vyzvala děti, aby hledaly, to, co je v krajině hezké. Jen málokteré si všimlo hezkých stromů - obvykle obdivovaly lidská díla. Vašim úkolem je naučit děti obdivovat stromy, mraky, květy.

Zhotovte si nástěnku "hezkých" míst - každé dítě dostane příležitost vyvěsit něco hezkého z okolí školy. Inspirujte se např. knihou Hrušková: Památné stromy.

Znalost rezervací v okolí školy - veďte děti k práci v přírodě - čištění studánky, aj. Alespoň jednou ročně.




Rozmanitost přírody

Návaznost na mnohá témata. Zakládáme sbírky, učíme se třídit přírodní materiály, atd.


Lidé kolem nás

Globální problémy - jeden z největších globálních problémů je životní prostředí, jeho znečišťování, změny klimatu.


Lidé a čas

Bohatství země, regionu, muzea, proměny přírody a životního prostředí v čase.


Člověk a jeho zdraví

Vztah člověka k přírodě a jejím součástím je jednou z hlubokých lidských potřeb. Nikdo nemůže být dlouhodobě šťasten vytržen z přírody - do základů moderní psychohygieny patří proto procházky v hry v přírodě atd.

Návštěva vodárny a ekologické farmy.




Umění a kultura

Hudební výchova

Mnohá světově proslulá hudební a výtvarná díla byla inspirována přírodou. Práce s přírodním materiálem a vytváření předmětů z přírodního materiálu zdá se koresponduje s jednou základní dětskou/lidskou potřebou - potřebou tvořit. Přírodovědná fotografie - jako podklad k tvorbě prezentací..

Výtvarná výchova

Člověk a zdraví

Výchova ke zdraví

//na prvním stupni se nevyučuje //

Tělesná výchova

Hygiena předpokládá znalosti základních vtahů mezi organismy a učí správnému chování. Nedodržení pravidel hygieny má následky (když si neomyješ zeleninu, dostaneš průjem), modelový příklad pro složitější problematiku špatného zacházení s přírodou a jeho neblahými následky . Učivo "ochrana přírody".

Člověk a svět práce







Práce s drobným materiálem

Lze začlenit lidovou tvorbu a stará řemesla. Vážit si rukodělné práce. Přirozený odpad - shnije, spálí se, oproti odpadu plastovému aj.

Výrobu krmítek, budek, pastí na myši aj. drobná konkrétní činnost k ochraně přírody. A ROCHA s dětmi staví a umisťuje budky pro ledňáčky.

Konstrukční činnosti

Pěstitelské práce

Mnohé možnosti k učení o vztazích mezi prvky ekosystému. Praktická výuka vedoucí od ochrany druhu a jednotlivce k ochraně ekosystémů (musí se hubit škůdci).

Zkusit si na školní zahradě vytvořit "přirozené" ekosystémy - step, mokřad, skalku, rybníček.

Návštěva botanické zahrady - návaznost různorodost ekosystémů a jejich rozmístění na mapě světa.

Vesnička Botanicus demonstruje, jak různé mohou být zahrady.



Příprava pokrmů

Seznámení se se spravedlivým obchodem. S problematikou dovážení potravin, které bychom mohli vypěstovat u nás (ekologická stopa).



Průřezová témata

Celkem šest. Postavení EV jako průřezového tématu má logiku.


Vzdělávací oblasti

Vzdělávací obory

2. stupeň


6. - 9. ročník

a odpovídající ročníky víceletých středních škol






Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura




Cizí jazyk




Matematika a její aplikace




Informační a komunikační technologie





 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama