Postavení environmentální výchovy
v
Rámcovém vzdělávacím programu
duben 2006
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | 1. stupeň | |
1. až 5. třída | |||
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk a literatura | ||
Cizí jazyk | |||
Matematika a její aplikace | Návaznost EV na matematiku se jeví mnohým problematická a násilná, ale přesto existují vědecké týmy, které se tvorbou projektů EV a M zabývají. S manželem matematikem jsme na toto téma také publikovali několik článků. Na prvním stupni jsou styčnými místy především míry a váhy, grafické znázornění, geometrie. V každém případě děti počítání mnohem více baví, když je zasazeno do kontextu zvířátek a přírody vůbec. | ||
Informační a komunikační technologie | Počítač jako nástroj ke sledování ž.p. - naučme děti tvořit PowerPointové Prezentace s vlastními fotografiemi a dejme na hodinách prostor jejich pouštění. Děti kolem 9 let už jsou schopné se je naučit (učila jsem to několik dětí ze svého oddílu). | ||
Člověk a jeho svět (koresponduje s původní prvoukou a přírodovědou) | Místo, kde žijeme Regionální přírodní rezervace, spec. druhy aj. Citace z RVP: "rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost". Emilie Strejčková vyzvala děti, aby hledaly, to, co je v krajině hezké. Jen málokteré si všimlo hezkých stromů - obvykle obdivovaly lidská díla. Vašim úkolem je naučit děti obdivovat stromy, mraky, květy. Zhotovte si nástěnku "hezkých" míst - každé dítě dostane příležitost vyvěsit něco hezkého z okolí školy. Inspirujte se např. knihou Hrušková: Památné stromy. Znalost rezervací v okolí školy - veďte děti k práci v přírodě - čištění studánky, aj. Alespoň jednou ročně. | ||
Rozmanitost přírody Návaznost na mnohá témata. Zakládáme sbírky, učíme se třídit přírodní materiály, atd. | |||
Lidé kolem nás Globální problémy - jeden z největších globálních problémů je životní prostředí, jeho znečišťování, změny klimatu. | |||
Lidé a čas Bohatství země, regionu, muzea, proměny přírody a životního prostředí v čase. | |||
Člověk a jeho zdraví Vztah člověka k přírodě a jejím součástím je jednou z hlubokých lidských potřeb. Nikdo nemůže být dlouhodobě šťasten vytržen z přírody - do základů moderní psychohygieny patří proto procházky v hry v přírodě atd. Návštěva vodárny a ekologické farmy. |
Umění a kultura | Hudební výchova | Mnohá světově proslulá hudební a výtvarná díla byla inspirována přírodou. Práce s přírodním materiálem a vytváření předmětů z přírodního materiálu zdá se koresponduje s jednou základní dětskou/lidskou potřebou - potřebou tvořit. Přírodovědná fotografie - jako podklad k tvorbě prezentací.. |
Výtvarná výchova | ||
Člověk a zdraví | Výchova ke zdraví | //na prvním stupni se nevyučuje // |
Tělesná výchova | Hygiena předpokládá znalosti základních vtahů mezi organismy a učí správnému chování. Nedodržení pravidel hygieny má následky (když si neomyješ zeleninu, dostaneš průjem), modelový příklad pro složitější problematiku špatného zacházení s přírodou a jeho neblahými následky . Učivo "ochrana přírody". | |
Člověk a svět práce | Práce s drobným materiálem Lze začlenit lidovou tvorbu a stará řemesla. Vážit si rukodělné práce. Přirozený odpad - shnije, spálí se, oproti odpadu plastovému aj. Výrobu krmítek, budek, pastí na myši aj. drobná konkrétní činnost k ochraně přírody. A ROCHA s dětmi staví a umisťuje budky pro ledňáčky. | |
Konstrukční činnosti | ||
Pěstitelské práce Mnohé možnosti k učení o vztazích mezi prvky ekosystému. Praktická výuka vedoucí od ochrany druhu a jednotlivce k ochraně ekosystémů (musí se hubit škůdci). Zkusit si na školní zahradě vytvořit "přirozené" ekosystémy - step, mokřad, skalku, rybníček. Návštěva botanické zahrady - návaznost různorodost ekosystémů a jejich rozmístění na mapě světa. Vesnička Botanicus demonstruje, jak různé mohou být zahrady. | ||
Příprava pokrmů Seznámení se se spravedlivým obchodem. S problematikou dovážení potravin, které bychom mohli vypěstovat u nás (ekologická stopa). |
Průřezová témata | Celkem šest. Postavení EV jako průřezového tématu má logiku. |
Vzdělávací oblasti | Vzdělávací obory | 2. stupeň | |
6. - 9. ročník a odpovídající ročníky víceletých středních škol | |||
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk a literatura | ||
Cizí jazyk | |||
Matematika a její aplikace | |||
Informační a komunikační technologie | |||