Piagetovy pokusy
Pokus s vodou
Pomůcky: dvě stejné skleněné (průhledné) nádoby s vodou, např. misky na kompot či široké a nízké zavařovací sklenice, jedna skleněná (průhledná) sklenice s vodou, která musí být uzší a vyšší než dvě předchozí
Provedení: Před předškoláka postavíme nejprve dvě stejné nádoby s vodou. Do obou nalijeme stejné množství vody. Hladina v obou nádobách bude ve stejné výšce. Následně vezmeme jednu z nádob a vodu z ní přelijeme do nádoby třetí (úzké a vysoké). Postavíme třetí nádobu vedle první (hladiny nemají ve stejné úrovni). Zeptáme se dítěte: "Kde je více vody? V této nádobě nebo v této nádobě (ukazujeme)? Nebo je vody stejně?"
Obvyklá odpověď: Dítě označí, že je v jedné nádobě více vody.
Pokračování: Z třetí nádoby vodu opět vlijeme do druhé. Postavíme ji vedle první. Zeptáme se dítěte: "Kde je více vody? V této nádobě nebo v této nádobě (ukazujeme)? Nebo je vody stejně?"
Obvyklá odpověď: "Dítě odpoví, že je v obou nádobách stejně vody".
Piagetovo vysvětlení: dítě se nachází ve vývojovém stádiu, které neumožňuje uvědomit si, že množství vody je neměnné.
Pokus s knoflíky (mincemi)
Pomůcky: 10 stejných knoflíků nebo mincí apod.
Provedení: Před dítě vyrovnáme knoflíky do dvou řad ve stejných rozestupech. Po chvíli knoflíky z jedné řady posuneme tak, aby rozestupy mezi nimi byly větší.
Zeptáme se dítěte: "Ve které řadě je více knoflíků? V téhle nebo v téhle (ukazujeme)? Nebo je v obou řadách stejně?"
Obvyklá odpověď: Dítě odpoví, že více knoflíků je v řadě, ve které jsou větší rozestupy mezi knoflíky.
Pokračování: Knoflíky posuneme tak, aby v obou řadách byly stejné rozestupy. Zeptáme se dítěte: "Ve které řadě je více knoflíků? V téhle nebo v téhle (ukazujeme)? Nebo je v obou řadách stejně?"
Obvyklá odpověď: Dítě odpoví, že v obou řadách je stejně knoflíků.
Pokus s plastelínou
Pomůcky: plastelína
Provedení: Z plastelíny vyválejte kuličky, které budou mít stejný objem. Ukažte je dítěti a pak jednu z kuliček rozválejte na placičku. Zeptejte se dítěte: "Co by sis vzal, abys měl nejvíce plastelíny?"
Obvyklý výsledek: Dítě označí placičku.
Pokus se sušenkami
Potřeby: tři sušenky
Provedení: Řekneme dítěti, že se rozdělíme o sušenky. Sami se vezmeme dvě a dítěti dáme jednu. Zeptáme se dítěte: "Je to spravedlivé?" Dítě odpoví, že ne, protože ono má jen jednu. Vezmeme jeho sušenku a rozdělíme ji na dvě půlky. Zeptáme se: "A teď je to spravedlivé?"
Obvyklá odpověď dítěte je: "Ano".
Pokus se špejlemi
Potřeby: dvě špejle nebo jiné stejně dlouhé tyčky
Provedení: Položíme před dítě obě špejle tak, aby ležely (vzhledem k dítěti) nad sebou. Poté jednu z tyček posuneme. Zeptáme se dítěte: "Která je kratší? Tahle nebo tahle (ukazujeme)? Nebo jsou stejné?
Obvyklá odpověď: Dítě označí jednu špejli jako kratší.
Pokračování: Posuneme špejle do původní pozice. Opět se zeptáme dítěte: "Která je kratší? Tahle nebo tahle (ukazujeme)? Nebo jsou stejné?"
Obvyklá odpověď: Dítě řekne, že jsou stejné.
Prosím pěkně zrealizujete-li pokus s dětmi, dejte vědět, jak to dopadlo... (nezapomeňe mimo jiné zaznamenat věk a pohlaví dítěte). Ideálně natoči na video, např. jako zde.