Rozvoj hmatu
Hmatovou krabici využíváme pro rozvoj jednoho ze smyslů, který ve klasické škole nemá často dost podnětů, hmatu. Hmat je důležitý nejen pro děti nevidomé, a slabozraké. Rozvoj hmatu souvisí s rozvojem jemné motoriky a rozvojem nervových center v mozku. Cílem aktivity je učit žáky rozlišovat předměty bez použití zraku (a také čichu, chuti).
Osvědčený postup na výrobu hmatové krabice
Hmatovou krabici vyrobíme z krabice s hladkým dnem (cca 40 x 60 cm) a starého svetru tak, že svetru zašijeme otvor pro hlavu a navlékneme ho na krabici. Děti dovnitř hmatají rukávy, což zaručuje, že dovnitř opravdu nevidí a že nikdo ani v největším rozrušení omylem nebo švindlem nevytáhne jeden z předmětů z krabice ven. (Pokud bychom nechali žáky hmatat v krabici neupravené, i když se šátkem přes oči, setkali bychom se často buď se záměrným nebo nezáměrným vytažením předmětu z krabice - na oči všech čekajících, kteří by měli hmatání pokažené.) Předměty v hmatové krabici by neměly být ostré.

Práce s hmatovou krabicí
V první fázi do hmatové krabice vkládáme nejprve předměty dětem známé (např. lžíci, kaštan, kolíček na prádlo, tužku, ulitu hlemýždě zahradního), později předměty méně známé (otvírák na lahve, drtič česneku) tématicky zaměřené (probírám-li stromy, připravíme do hmatové krabice připravíme: žalud, kaštan, svazek lískových oříšků, duběnku, různé šišky, kůru, větvičku apod.)
V krabici hmatá buď jeden žák oběma rukama, nebo žáci dva (každý rukou, ve které drží pero). Popřípadě je možné na otvor pro hlavu našít třetí rukáv.
Samostatné hmatání v krabici umožňuje např. dlouhodobé bodové hodnocení výsledků a vzájemné porovnávání žáků. Tato možnost je zde uvedená přesto, že moderní vyučování by na soutěživých prvcích založeno být nemělo, Ovšem pokud jsou žáci ve třídě hodnoceni klasicky - škálou známek 1 až 5, vzájemnému porovnávání se nevyhneme. Hodnocení hmatání v hmatové krabici pak poskytuje žákům s horším průměrem ojedinělou možnost vyniknout nad žáky s průměrem lepším.
Pokud hodnotíme žáky slovně a na základě portfolia, využíváme při práci s hmatovou krabicí pouze druhou z variant - společné hmatání. Žáci se při něm učí spolupráci, komunikaci a dalším kompetencím.
Pro plynulé využití ve třídě je nezbytné mít hmatových krabic několik, aby na ně žáci nemuseli čekat příliš dlouho. Vybíráme z variant mít ve všech krabicích stejné předměty a mít v každé krabici předměty jiné.
Shrnutí
Hmatová krabice rozvíjí hmat, poskytuje dětem relaxaci a zábavu a v neposlední řadě umožňuje vyniknout také dětem, které nevynikají v češtině nebo matematice.
nádherný... :)) ty máš úplně překrásnej blogisek