Úkoly do portfolia (postupně se budou aktualizovat) - prezentace portfolií bude 19.12.2016, popř. ve zkouškovém na vypsaných termínech ke zkouškám
1. Přečíst do začátku prosince jednu z těchto knih a napsat cca 1/2 A4 reflexi. Na poslední m semináři bude probíhat diskuse.
kniha dle výběru z 5 možností, a to těchto:
F. Mowat Lidé v zoufalství (o Inuitech),
H. Norberg-Hodge Dávné budoucnosti (o Ladačanech),
M. Morganová Poselství od protinožců (o Aborigenes z Austrálie),
J. Liedloffová Koncept kontinua (o Indiánech z JA).
2. Spočítat vlastní ekologickou stopu na stránkách. Diskuse bude probíhat již 17.10., ale vložte si do portfolia a přineste s sebou i na poslední seminář.
3. Třemi generacemi dotýkaný předmět - předmě děděný z matky na dceru a zase na vnučku / otce na syna a vnuka - Příběh předmětu, jeho popis nebo fotografie cca na 1/4 A4
4. Hodnocení stavu na PedF a návrhy zlepšení (v kategoriích vybraných 5.12.2016) - 1/2 A4 - viz seminář 5.12.2016
Varianta k nepřítomnosti na jednom semináři: 8.12 2016 od 15 h ve Velkém sále - prezentace výstupů projektu TAČR - Environmentální výchova na českých školách
Průběhy seminářů
12.12.2016 Diskuse o tématech, která studenty zajímají
5.12.2016 Hodnocení udržitelnosti na PedF
V oblasti odpady (Gruntová, Hylenová)
Pozitiva: koše na tříděný odpad (plast, papír a smíšený) na každém patře, koš na baterie, sběrná nádoba na mobilní telefony
Negativa: nádoby na tříděný odpad nejsou v učebnách, na wc, chybí sběrné nádoby na Al plechovky, neukázněnost některých studentů - nevyhazují to co kam patří, ? kam s biologickým odpadem z košů z dámských toalet,
Co zlepšit: prevence / informace na začátku školního roku, např. do studentů z katedry biologie
Voda (Benešová, Švárová)
Pozitiva: pítko ve 3. patře, filtrace v akváriích na katedře biologie (nemusí se tak často měnit voda),
Negativa: většina toalet nemá rozdělené splachování (velký a malý šplouch), nejsou nádoby na dešťovou vodu (šlo by ji využít na zalévání rostlin a dvorků), pouze jedno pítko - většina studentů tam ani nedojde (nejlepší pítko u auly), není reklama na pítko
Co zlepšit: retenční nádoby na dvorkách, další pítko u auly, reklama na pítko
Elektřina (Špačková, Peřinová, Machka)
Pozitiva: Počítače naproti studijnímu oddělení mají úsporný režim, není přetopeno na chodbách, zářivky ve 4.patře, těsnění oken - akvária na biologii ???
Negativa: příliš automatů v přízemí i na dalších patrech, svítí se na chodbách, i když je venku světlo, někdy jsou zateměné třídy a svítí se, v aule běží klimatizace až příliš, izolace oken, budovy. Jsou používané úsporné záživky nebo ne? Na VV běží projektor, i když nikdo na chodbě není.
Doprava (Potůčková, Vilímová)
Pozitiva: MHD - skvělá přístupnost, není možnost zaparkvoat autem - odrazuje řidiče, Je výtah plus nebo minus?
Negativa: Nemožnost zaparkovat kolo - nejsou stojany, nebezpečné cesty pro kolo, nebezpečné přechody na Lazarské ulici
Pozemky (Heber, Blažková)
Pozitiva: Samotné dvorky - je to prostředí, kde se dá relaxovat, učit, posedět, označení rostlin, kuřácký dvorek,
Negativa: Nedostatek parkovacích míst pro fakultu před fakultou, terasa - je zamčená zadní dvorek má zamčené dveře k výtahu??, u schodů chybí zábradlí, průchozí dvorek je kuřácký
Tělocvičny jsou v Brandýse - je třeba dojíždění - nešlo by zajsitit tělocvik blíž než v Brandýse.
Sociální prostředí (Volfová, Babůrek)
Pozitiva: zlepšení sociálního prostředí, instalace výrobků katedry VV, nové bistro, smísta k sezení pro studenty - stolky apod., vznik studentských spolků, terasa, počítačová studovna, stolky před bistrem, zvířátka - chovy,
Negativa: chybí zde diskusní prostor - místa, kde by hovor nerušil, studovna má otevřeno jen do 18h, chybí zde večerní studovna (počítačová se málo propaguje),
Monitoring (Doležolová, Zanková - nebyly na celém semináři, ale dodělají)
28.11.2016 Ekonomický pilíř udržitelného rozvoje
Prezentace studenta z Jižní Ameriky z pohledu UR
Ekonomie, ekonomika, cena, hodnota.
Kauza Havránková a dálnice D11.
Višňový sad. Jak přesvědčit Lopachina. Peníze a banky.Video O penězích a lidech
21.11.2016
Nízkoenergetické a pasivní domy. Zeměloď pluje.
14.11.2016 ekologizace provozu fakulty, úsporná opatření ve škole
7.11.2016 ekologizace provozu fakulty, problematika dovážených řezaných květin
31.10.2016 ekologizace provozu fakultky
Šetrné čistící prostředky.Firma Sonnet (http://sonett.cz/) - je to firma německá, mají zelenou
energii, žádnou ropu v čistících prostředcích, vše na bázi rostlin či zvířat (např. žlučové mýdlo), pokud možno z bioprodukce. Především však jejich výrobky skutečně dobře myjí, i když jsou k člověku i přírodě šetrné. Velkou výhodou je ucelená řada prostředků na všechno, podlahy, wc, písek, desinfekce, vodní kámen, nádobí, praní, koupelny, ... všechno.
10.10.2016
Úvodní hodina. Informace o plnění předmětu a požadavcích. Úkoly do portfolia - základní informace.
Základní terminologie. Legislativní a faktické důvody VUR. Konference OSN Tbilisy, Moskva. Naše společná budoucnost. Model Údolí v lese. Film Příběh věcí.
17.10.2016
Stručné opakování předchozí hodiny.
Čtyři pilíře VUR. Environmentální pilíř - přírodní zákony - základ všeho. Měření zátěže životního prostředí. Ekologická a uhlíková stopa. Diskuse o vlastní ekologické stopě.
Film o dioxinech jako model přenášení abiotických toxických látek potravním řetězcem. Další problematické látky: bromové zpomalovače hoření, jejichž škodlivé účinky odkrývají kolegové z PřF UK, DDT, roundup