Ke zkoušce se prosím řádně připravte, věnujte pozornost knize Ekologie čtená podruhé, rozcestníku a také obecným informacím o životním prostředí, např. kdo je dnes ministrem životního prostředí, jaké máme NP a CHKO, jaký zákon určuje ochranu ž.p. u nás atd.
13.5. 2014 Uzavření výuky - promítání fotek z Izraele - opakování termínů a principů.
29.4. 2014 Environmentální výchova. Zařazení do kurikula. Postavení EV v RVP. Možnosti realizace PT EV. Doporučené očekávané výstupy EV. Střediska environmentální výchovy v ČR. Pavučina.
22.4. 2014 Historie ochrany přírody. Ochrana přírody ve světě i u nás. Důležitá data, klíčové publikace, výzkumy. Osobnosti. Organizace pro ochranu přírody, Světový svaz ochran IUCN, WWF,J... Jak vznikla organizace Greenpeace. Organizace ochrany přírody v ČR.
15.4. 2014 Ochrana přírody - 40 let CITES, přednáška Mgr. Pavly Říhové
8.4.2014 výuka nebude - individuální náhrada všichni shlédnou film Zeměloď pluje popř. i další ze záložky Filmy.
1.4. 2014 Pouště
Adaptace živočichů a rostlin na aridní klima. Desertifikace. Modelový organismus: velbloud, adax, veverka kapská, Kanaánský pes, trnová koruna, Welwitschia mirabilis. Sanové - adaptace člověka na poušti. Jeskynní kresby.
Doporučená videa:
Obecně o pouštích https://www.youtube.com/watch?v=wyfuuXCg3Dw
Boj proti desertifikaci v Maroku https://www.youtube.com/watch?v=nqjkGkKlpk0&list=PLqCd4zmI_daW1xs_5UxBD9YxdHyw98Hha
Křováci Sanové https://www.youtube.com/watch?v=6mX2LqBjx4E
25.3. 2014 Tropický deštný a tropický sezónní prales
Džungle, adaptace rostlin, stromová patra, kauliflorie, liána - škrtič. Modelové území: Amazonský deštný prales, Vietnam, azonální biom mangrove.
Doporučená videa
Život po staru https://www.youtube.com/watch?v=oyWzpGMorkg
První kontakt https://www.youtube.com/watch?v=huTm2uMDOaQ
18.3.2014 Step a savana - travní biomy
Kompetice stromy x trávy. Adaptece dvouděložných rostlin. Traviny - evolučně nejvyspělejší rostliny. Strategie u rostlin (R-C-S), strategie u živočichů (r-K). Pyrofyty, geofyty, terofyty,
stepní bežci. Místní názvy travních systémů (pampa, prérie, savana, llanos, miombo aj.). Modelové organismy: bizon, termit, saranče, kapybara aj.) Maďarská pusta, mongolská tep.
11.3.2014 Tajga, Alpinská tundra
Klimatické a pedologické podmínky tajgy. Fauna a flora tajgy. Finsko a život v něm. Tajga, modelové druhy organismů. Klíčový druh. Dominanta ekosystému. Euryektní a stenoektní druhy. Bipoindikátor. Kyselé deště. Etnografie. Evenkové. Pavlína Brzáková. Alpinská tundra, adaptace rostlin.
Doporučené dokumenty: Rok v tajze. Rozhovor s P. Brzákovou Uchem jehly. Pavlína Brzáková. Evencké tance
4.3.2014 Ekosystémy, Makroekosystémy, Biomy, Tundra
Rozdělení Země na makroekosystémy - biomy a zoogeografické oblasti. Hranice. Ostrovní biologie. Migrace. Biom Tundra a jeho modelová území. Charakteristiky, dominanty, modelové druhy, původní obyvatelé. Doporučená literatura: F. Mowat Vlci a Lidé v zoufalství.
25.2.2014 První přednáška
Úvodní informace (průběh přednášek, jak bude probíhat zkoušení, literatura, webová on-line podpora, studenti se spec. potřebami si musí včas požádat o individuální přezkoušení atd.). Přednášky jsou nepovinné, povinné jsou znalosti. Veškeré studijní materiály jsou v SYLABU a na tomto webu.
Úvod do předmětu - termíny ekologie (jak a kdy se etablovala, její dělení na ekologii vodních org., suchozemských org., autekologii, synekologii atd.), environmentalistika (věda o životním prostředí a jkeho vlivu na lidské zdraví) a environmentální výchova (věda o tom, jakým způsobem předávat informace tak, aby se lidé dobrovolně chovali v souladu s poznáním...). Dále etologie, sociobiologie, ekofyziologie. Hledisko "bližší košile, než kabát".
Proč je zařazen tento předmět do unierzitního základu (důvody legislativní, pragmatické, pro člověka). Legislativní: konference OSN v Tbilisi, v Moskvě, Nový školský zákon, RVP, průřezové téma EV. Pragmatické: viz Model Údolí v lese,
Termíny: autoregulace, nosná kapacita prostředí, stres ekosystému, ekologická rovnováha.
Pro člověka: proces odciziování člověka přírodě, kdy začal a jak se projevuje, civilizační choroby (tělesné a duševní), kompenzace pomocí zelených terapií (gardenoterapie, canisterapie, felinoterapie atd.).
Úvodní informace (průběh přednášek, jak bude probíhat zkoušení, literatura, webová on-line podpora, studenti se spec. potřebami si musí včas požádat o individuální přezkoušení atd.). Přednášky jsou nepovinné, povinné jsou znalosti. Veškeré studijní materiály jsou v SYLABU a na tomto webu.
Úvod do předmětu - termíny ekologie (jak a kdy se etablovala, její dělení na ekologii vodních org., suchozemských org., autekologii, synekologii atd.), environmentalistika (věda o životním prostředí a jkeho vlivu na lidské zdraví) a environmentální výchova (věda o tom, jakým způsobem předávat informace tak, aby se lidé dobrovolně chovali v souladu s poznáním...). Dále etologie, sociobiologie, ekofyziologie. Hledisko "bližší košile, než kabát".
Proč je zařazen tento předmět do unierzitního základu (důvody legislativní, pragmatické, pro člověka). Legislativní: konference OSN v Tbilisi, v Moskvě, Nový školský zákon, RVP, průřezové téma EV. Pragmatické: viz Model Údolí v lese,
Termíny: autoregulace, nosná kapacita prostředí, stres ekosystému, ekologická rovnováha.
Pro člověka: proces odciziování člověka přírodě, kdy začal a jak se projevuje, civilizační choroby (tělesné a duševní), kompenzace pomocí zelených terapií (gardenoterapie, canisterapie, felinoterapie atd.).