Tento předmět jsem přijala v roce 2009 s dlouhým váháním na žádost kolegyně Kalousové.
Hlavním důvodem byla tehdejší nejistota úvazku na KBES, ale také chuť předat zkušenosti, tkeré jsem získala trpce jako rodič čtyř dětí se SPU - praxí, nastudovanou literaturou a členstvím k klubu DYSLEXIA.
Anotace |
Specifické poruchy učení. Dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie. Ambidextrie. Nadání s dys. Kazuisitky. |
Sylabus |
I. Základní terminologie (ADHD syndrom, SPU, dyslexie, dysgrafie, slovní slepota). Definice, diagnostika a možnosti poradenství SPU. Seznámení s literaturou. II. Dvě kasuistiky dítěte s dyslexií (Dan, Katka). III. SPU a škola. Jak vzdělávat dítě s dyslexií. Responsibilita. Sebevědomí v kolektivu české školy. Role rodičů a rodiny. IV. Sociální aspekty. Neúspěšné dítě. Autoagresivita, depivace, agresivita, negativní sociální projevy, přeskokové chování. V. Výzkum v oblasti SPU a další směřování péče o žáka s SPU. Oční pohyby. Mozek a jeho odchylky. VI. Kompenzace. Příklady dobré praxe - osobnosti s SPU. Kdy kompenzace nefunguje. Testy a hodnocení spravedlivé k hendikepu. |
Cíl předmětu |
Cílem předmětu je důkladně seznámit posluchače s problematikou SPU ve školním i v mimoškolním prostředí a poskytnou infromaci o možnostech dalšího vzdělávání (samostudia), tj. seznámení s odbornou literaturou, s Českou společností DYSLEXIA, webovými stránkami atd. |
Literatura |
Drtikolová, J., Koukolík, F. Odlišné dítě. Praha : Vyšehrad, 1994. 134s. ISBN 80-7021-097-4. Zelinková, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-514-1. |