close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Teorie rozličných inteligencí H. Gardnera

30. ledna 2009 v 20:56 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Nabídka pro EKOCENTRA, SEV, školy aj.

Teorie rozmanitých inteligencí Howarda Gardnera a především její pedagogická východiska (Příspěvek k individualizaci vzdělávání)




Anotace
Úvod do typologie. Teorie rozličných inteligencí (Multiple Intelligences) jako jedna z mnoha typologií. Popis osmi stávajících inteligencí s důrazem na přírodovědnou inteligenci. Typy učení (learning styles) i výuky v návaznsoti na teorii rozličných inteligencí. Pedagogické aspekty teorie rozličných inteligencí. Nástroje hodnocení a jejich "spravedlnost k inteligencím": portfoliové hodnocení, projectportfolium, kontakty s odborníky z různých profesí a řemesel. Individualizace vzdělávání. Další doporučení do pedagogické praxe.

Seminář


1) Motivační aktivita
2) Typologie - Multiple Intelligences, typy učení (learning styles) i výuky.
3) Stručné seznámení s Gardnerovým životopisem.
4) Stručně osm inteligencí. S příklady osobností. Diskuse pojmu inteligence. Seznámení s dalšími navrhovanými inteligencemi. Pokračování (pedagogické i filosofické - Gardnerovi spolupracovníci) a také se zneužíváním teorie rozličných inteligencí (neplatí, že všechno je inteligence) - Silvova metoda aj.
5) Hra s programem graficky znázorňujícím inteligenční spektrum - kruhové výseče a zároveň sloupcový graf - účastníci kurzu mění podíl jednotlivých inteligencí a vidí grafické znázornění. Diskuse "slepý výtvarník", "dyslektický básník", "kvadrapletický tanečník".
6) Pedagogické aspekty teorie rozličných inteligencí. Nástroje hodnocení "spravedlivější k inteligencím": portfoliové hodnocení, projectportfolium, kontakty s odborníky z různých profesí a řemesel. Každý má možnost být v něčem úspěšný a je přínosem pro kolektiv třídy, protože do společného projektu přináší to nejlepší, co umí (někdo výpočet, jiný popis, další kresby, jiný zase něco jiného - pečlivost, pohled z jiné strany, vcítění, atd.). Individualizace vlastně vede k stmelení kolektivu (ve třídě se nesoutěží, o pozici premianta, ale spolupracuje).
7) Přírodovědná inteligence - charakteristika, příklady.
8) Diskuse.
9) Při nedostatku otázek do diskuse - doplňková aktivita.

Tento seminář byl realiziován (mimo přednášky na UK-pedF např. také

3.2.2006 pro Asociaci pro domácí vzdělávání.
25.5. 2006 v rámci příspěvku "Pedagogická aplikace teorie rozličných inteligencí psychologa H. Gardnera, se zvláštním důrazem na přírodovědnou inteligenci a podporu dětí" na Pedagogické konferenci "Environmentální výchova a Rámcový vzdělávací program" na Vyšší škole pedagogické ve Svatém Janu pod Skalou.

Další seminář se chystá na pedagogické konferenci ve Vlašimi 19.11. 2009
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama