Teorie rozmanitých inteligencí Howarda Gardnera a především její pedagogická východiska (Příspěvek k individualizaci vzdělávání)
Anotace
Úvod do typologie. Teorie rozličných inteligencí (Multiple Intelligences) jako jedna z mnoha typologií. Popis osmi stávajících inteligencí s důrazem na přírodovědnou inteligenci. Typy učení (learning styles) i výuky v návaznsoti na teorii rozličných inteligencí. Pedagogické aspekty teorie rozličných inteligencí. Nástroje hodnocení a jejich "spravedlnost k inteligencím": portfoliové hodnocení, projectportfolium, kontakty s odborníky z různých profesí a řemesel. Individualizace vzdělávání. Další doporučení do pedagogické praxe.
Seminář
1) Motivační aktivita
2) Typologie - Multiple Intelligences, typy učení (learning styles) i výuky.
3) Stručné seznámení s Gardnerovým životopisem.
4) Stručně osm inteligencí. S příklady osobností. Diskuse pojmu inteligence. Seznámení s dalšími navrhovanými inteligencemi. Pokračování (pedagogické i filosofické - Gardnerovi spolupracovníci) a také se zneužíváním teorie rozličných inteligencí (neplatí, že všechno je inteligence) - Silvova metoda aj.
5) Hra s programem graficky znázorňujícím inteligenční spektrum - kruhové výseče a zároveň sloupcový graf - účastníci kurzu mění podíl jednotlivých inteligencí a vidí grafické znázornění. Diskuse "slepý výtvarník", "dyslektický básník", "kvadrapletický tanečník".
6) Pedagogické aspekty teorie rozličných inteligencí. Nástroje hodnocení "spravedlivější k inteligencím": portfoliové hodnocení, projectportfolium, kontakty s odborníky z různých profesí a řemesel. Každý má možnost být v něčem úspěšný a je přínosem pro kolektiv třídy, protože do společného projektu přináší to nejlepší, co umí (někdo výpočet, jiný popis, další kresby, jiný zase něco jiného - pečlivost, pohled z jiné strany, vcítění, atd.). Individualizace vlastně vede k stmelení kolektivu (ve třídě se nesoutěží, o pozici premianta, ale spolupracuje).
7) Přírodovědná inteligence - charakteristika, příklady.
8) Diskuse.
9) Při nedostatku otázek do diskuse - doplňková aktivita.
Tento seminář byl realiziován (mimo přednášky na UK-pedF např. také
3.2.2006 pro Asociaci pro domácí vzdělávání.
25.5. 2006 v rámci příspěvku "Pedagogická aplikace teorie rozličných inteligencí psychologa H. Gardnera, se zvláštním důrazem na přírodovědnou inteligenci a podporu dětí" na Pedagogické konferenci "Environmentální výchova a Rámcový vzdělávací program" na Vyšší škole pedagogické ve Svatém Janu pod Skalou.
Další seminář se chystá na pedagogické konferenci ve Vlašimi 19.11. 2009