Šnečí závody : Příklad interdisciplinárního projektu
Jednou z mnoha bolestí českého školství je skutečnost, že řada žáků, resp. studentů není schopna aplikovat znalosti z jednoho předmětu při řešení úkolů v předmětech jiných. (např. Kubínová str. 137-140).
Nejvhodnějším způsobem, jak žáky, resp. studenty naučit své znalosti aplikovat interdisciplinárně, je zavádění tzv. "průřezových témat". Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání vytvořil průřezové předměty: environmentální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských globálních souvislostech, multikulturní výchova a mediální výchova. Při výuce pomocí projektů se učitel vzdělává spolu s dětmi (So).
V tomto článku navážeme na loňský příspěvek a představíme další z projektů vážící se k vyučování průřezového tématu environmentální výchova (EV) (Jančařík, Masaryk). Ukážeme možné propojení EV s výukou matematiky a dalších předmětů. Projekt nazvaný Šnečí závody vznikl v rámci experimentu MŠMT ČR "domácí vzdělávání" a je v tištěné podobě prezentován vůbec poprvé. Jedná se o projekt velice jednoduchý, přesto edukativní a pro děti přitažlivý.
Základním cílem projektu je procvičit se žáky prvního stupně měření délky a času a rychlosti, základní jednotky a jejich vzájemné vztahy. Dále: zápis do tabulek, grafické zpracování dat, základy statistického vyhodnocování. Aktivovány mohou být všechny předměty (ČTENÍ, PSANÍ, PRVOUKA, VV, PRAKT. ČINNOSTI, HV). Kromě toho se žáci seznámí s hlemýžděm zahradním - jeho výskytem, biologickým zařazením i chováním.
Provedení
Pro venkovní aktivitu vybereme klidné místo, nejlépe na asfaltovém chodníku nebo málo frekventovaném parkovišti, nedaleko školy. Takové, kde jsme výskyt hlemýžďů zaznamenali. Projekt doporučujeme zařadit do výuky v měsících duben-červen, po dešti. Doporučujeme poskytnou dětem (i hlemýžďům) dostatek času (min 2 vyučovací hodiny).
1) Seznámíme děti s projektem Šnečí závody, vysvětlíme, že "šnek" je správně nazván hlemýžď zahradní Helix pomatia (Slimák záhradný), objasníme si, co je terminologie vědecká a nevědecká. Zmíníme se o jeho biologickém zařazení (hlemýžďovití, plži, měkkýši, bezobratlí). Vyprávíme dětem, čím se živí, jak se rozmnožuje, atd. (PRVOUKA, PŘÍRODOVĚDA) Přečteme pravidla závodu.
2) Vyšleme děti, aby si každé našlo svého "šneka" - takového, kterého považují za nejrychlejšího.
3) V případě, že si s hledáním neporadí samy, je (po chvíli) navedeme na vlhká stinná místa, ve stínu starých zděných plotů, apod.
4) Vyzveme děti, aby si pro svého závodního šneka vybraly jménu a popisovačem dětem dovolíme toto jméno na ulitu jejich šneka napsat. Učitel jde dětem příkladem a jako první svého hlemýždě poutavě pojmenuje (Platón, Hérakles, Edison, Mozart, Zátopek, Šatan, Žbirka, Lasica). (PSANÍ, PRVOUKA - učitel může krátce převyprávět příběhy o osobnostech, podle nichž byli hlemýždi pojmenováni.)
5) Příprava tabulky - jméno hlemýždě, majitele, čas dosažení cíle, atd. (MATEMATIKA: připomenutí jednotek délky, času a rychlosti. Výběr vhodných jednotek - předpokládáme, že to asi nebude km/h.)
6) Na asfaltovou plochu pomocí provázku a křídy narýsujeme z jednoho středu malý (průměr cca 15 cm) a velký (průměr cca 1,5 m) kruh. (MATEMATIKA : GEOMETRIE v praxi.)
7) Do malého kruhu ve středu velkého kruhu umístí děti své hlemýždě - závodníky. Závodní dráhu trochu pokropíme. Odstartujeme. Zapíšeme čas startu.
8) Děti závod pozorují, fandí, vyslovují odhady. Podle věku a schopnosti žáků upravíme požadavky. U nejmladších se spokojíme pouze s měřením času, kdy jednotliví závodníci dosáhnou cíle. S dětmi staršími můžeme přidat např. zápis vzdálenosti od startu po každých pěti minutách.
9) Po dolezení předposledního šneka závod ukončíme a závodníky vrátíme tam, kde jsme je ulovili.
10)Starší žáci se pokouší zaznamenat do svého plánku dráhu pohybu svého šneka"
11)Ve třídě můžeme na projekt navázat:
Matematické pokračování projektu
Kolik času by potřeboval Platón k překonání vzdálenosti Bratislava - Brno? Diskutujeme s dětmi, proč je tato matematická úloha špatně zadaná. Příklady na procvičení převodů jednotek. Seznámení s archaickými (píď, loket) a u nás méně používanými (míle, stopa, bod) jednotkami délky.
Jazykové pokračování projektu
Můžeme děti vyzvat k napsání slohové práce Šnečí závody. Můžeme hledat ve vyjmenovaných slovech další zvířata. Můžeme tvořit z písmen tvořících HLEMÝŽĎ ZAHRADNÍ jiná slova. Můžeme přemýšlet o původu slova hlemýžď a šnek a seznámit děti s etymologickým slovníkem. Porovnáme jak se hlemýžď řekne v několika cizích jazycích.
Přírodovědné pokračování projektu
V atlasech ukážeme dětem naše i cizokrajné měkkýše. Zmíníme perlorodky, perleť, purpur. Více v Jančaříková 2004 str.116-120. Doporučujeme najít hlemýždí vajíčka a několik jich přenést do třídy akvárium s vlhčeným kokosovým vláknem a vychovat z nich hlemýždě. Můžete také ve třídě chovat a pozorovat tzv. tropické šneky - oblovky (lze zakoupit v některých obchodech se zvířaty nebo přes internetovou inzerci) nebo různé vodní šneky. Vyzveme děti, aby si udělaly sbírku ulit. Uspořádáme výstavu sbírek.
Tělesná výchova
Hrajeme s dětmi na honěnou, mohou si dřepnout, když řeknou jméno nějakého plže nebo mlže (lze nechat v dosahu atlasy). Opičí dráha "Nezašlápnout", atd.
Výtvarné pokračování projektu
Ukážeme dětem hlemýždě ve fantazii umělců a ilustrátorů. Vyzveme je, aby samy malovaly. Můžeme někoho vyzvat o co nejrealističtější obrázky a někoho jiného o obrázky fantastických vymyšlených šneků.
Praktická činnost k projektu
Navlékání ulit mořských měkkýšů do náhrdelníků. Malování prázdných ulit hlemýžďů zahradních barvami na sklo window colors. Vytváření šnečků z keramické hlíny nebo z drátků.
Hudební výchova
Zhudebnění a zrytmizování říkanky Šnečku šnečku vystrč růžky, dám ti tvaroh na parůžky.
12)Z tabulky grafu, dětských výkresů, našich fotografií, výtvorů, slohových prací dětí atd. vytvoříme složku nebo nástěnku, se kterou se třída bude moci pochlubit ostatním žákům, rodičům, prarodičům a návštěvníkům školy.
Doporučená pravidla závodu
Při lovení upozorníme žáky, aby si pamatovali místo, kde hlemýždě našli, aby ho tam později mohli vrátit. Upozorníme žáky, že hlemýždi jsou vrtkaví, a že vítězství je do značné míry otázkou náhody. (Při prvním závodu jsme zažili ošklivou scénu - žák s nadprůměrnou inteligencí, který byl při obvyklých školních úkolech nejlepší, nebyl připraven na prohru svého hlemýždě.) Žáci své hlemýždě smí slovně povzbuzovat i lákat lupeny, ale nesmí se dotknout ostatních závodníků, ani na ně nesmí vrhnout stín. Kdo toto nedodrží, musí svého hlemýždě vrátit do startovního kruhu. Hlemýždi po sobě mohou lézt. V cíli je hlemýžď tehdy, když celé jeho tělo překročilo cílovou čáru. Doporučujeme ukončit závod v okamžiku, kdy všichni kromě jednoho dospějí k cíli. Ale hlemýždi jsou vrtkaví. Pokud jsme limitováni časem, musíme to dětem říci již na začátku a jasně stanovit nejpozdější konec např. v 11.15h.
Závěr
Zvýšení podílu moderních forem výuky (především vyučování projektového či dramatického, založeného na prožitcích) je jak pro žáky, tak i pro pedagogy výhodné. Projektové vyučování zcela jistě není "samospasitelnou" metodou, velmi těžko lze projekty pokrýt úplně všechnu látku, přesto jsou autoři článku přesvědčeni, že jako doplněk klasického vzdělávání je projektové vyučování jedinečnou cestou k získání a prohloubení interdisciplinárních vazeb.
Děti šnečí závody prožily (až na menší neshody ze zklamání) radostně. Procvičily se v měření a také v základech vědecké práce. Obvykle projevily touhu závody opakovat. A to, i bez učitele, v družině nebo ve svém volnu. Část závodníků se podařilo najít za týden nebo i později opět. Zajímavou zkušeností bylo, že vítěz obvykle podruhé nevyhrál.
Studie vznikla s podporou grantu GAČR 406/05/P561.
Literatura
Jančařík, A., Jančaříková, K. Tropické ovoce - příklad interdisciplinárního projektu. In Vagaský, M., Hejný, M. Letná škola z teória vyučiovania matematiky Pythagoras 2004 : Kováčová pro Zvolene, 3.7.-10.7.2004. 2005. vyd. Bratislava : EXAM testing, 2005. s. 48-51. ISBN 80-89194-01-X.
Jančaříková, K. Projektové vyučování : Netradiční, ale o to efektivnější způsoby výuky - I. Bulletin č. 3 Asociace pro domácí vzdělávání. Praha : HEWER, 2003, nečísl.
Jančaříková, K. Ekolístky : Metodické listy Svatojánské koleje. Praha : Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, 2004. 176 s.
Kubínová, M. Projekty ve vyučování matematice: cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : PedF UK, 2002. 151 s. a 105 stran příloh.
Masaryk, I., Ako odhadnúť čas podľa hviezd? In Burjan, V., Hejný, M., Jány, Š. Letná škola z teória vyučiovania matematiky Pythagoras 2003 : Kováčová pro Zvolene, 1.7.-8.7.2003.,
vyd. Bratislava : EXAM, 2003. s. 70-72. ISBN
80-968815-6-6
vyd. Bratislava : EXAM, 2003. s. 70-72. ISBN
80-968815-6-6
Rámcový vzdělávací program
So, S. Příběh stromů in Fragmenta ioannea 2005 International conference on education. New perspectives in Cognitive and Intercultural Learning: From Preschool Education to Information Society. ISSN 1214-5041. Svatý Jan pod Skalou 2005. Str.339-412.
http://www.biolib.cz/cz/taxon/id2981
ilustrace Radka Josková
Jak citovat? Takto:
JANČAŘÍKOVÁ, K., JANČAŘÍK, A. Šnečí závody - příklad interdisciplinárního projektu. Pythagoras 2005 : letná škola z teórie vyučovania matematiky, Kováčová při Zvolene, 2.7.-9.7. 2005, zborník priespevkov. Bratislava : P-MAT, 2005, s. 37-39. ISBN 80-969414-3-7.