close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

EKONARATOLOGIE - vyprávění v EV

30. ledna 2009 v 20:29 | Mgr. Kateřina Jančaříková, Ph. D. |  Nabídka pro EKOCENTRA, SEV, školy aj.

Anotace

Před více než dvaceti lety vyslovil Walter Fisher tzv. "narativní paradigma", čili tvrzení, že většina lidí si více a lépe než data a fakta v jejich vědeckých souvislostech pamatuje informace ve formě historek, příběhů; a, v obecném smyslu, že se vlastně veškerá komunikace mezi lidmi uskutečňuje formou vyprávění, naslouchání a sdílení příběhů.

Pod široce chápaným pojmem příběh nebo narativita se rozumí obvykle fenomény jako mýty, legendy, říkanky, pověsti a pohádky, aj. které byly a jsou různými intelektuálními disciplínami obvykle souhrnně nazývané tradice, folklór, ústní (lidová) slovesnost. V moderní historie k nim přidává anekdotu, fámu (zvěst), memorát (příběh ze života) a další kategorie včetně hororu, sci-fi a fantasy.

V posledních letech se vytváří teorie tzv. interdisciplinární naratologie a také teorie narativní pedagogiky, resp. narativní metody v pedagogice, která výše zmíněné fenomény využívá k realizaci didaktických cílů. Obdobně ekonaratologie využívá příběhy k realizaci cílů environmentální výchovy.

Vzdělávací program se bude skládat z těchto logicky propojených celků:

I. TEORIE (interaktivní přednáška cca 60 minut)
1) teorie narativní metody v pedagogice (obecně)
2) čeští průkopníci narativní metody
3) průkopníci narativní metody v environmentální výchově

II. PRAXE

1) Vrba naslouchá, vrba vypráví (interaktivní seminář, brainstorming na téma možnosti humánně - animální a mezidruhové komunikace)
2) Nad letokruhy stromu (činnostní seminář, nad fotografií - paměť krajiny, výhody i nevýhody personifikace).
3) Příběh o bříze, která zachránila Jakuba (činnostní seminář - nad článkem z tisku - i strom může zachránit život, význam dutin stromě jako útočišť).
4) R. Bradbury (Silnice) nebo F. Carter (výběr ze Školy Malého stromu) (činnostní seminář, poslech - smysl života, vztah člověk - příroda, etiketa posluchače).
5) Mravenečkova drobrodružství (V. Bianki) - (činnostní aktivita "Jak udělat přípravu na narativní environmentální výchovu).
6) Burza pro autorů a titulů vhodných pro ekonaratologii v MŠ a na prvním stupni ZŠ (včetně ukázky autorů a titulů nevhodných)

III. REFLEXE

Učitelé diskutují přínosy semináře.



Vzdělávací cíl:
1) Seznámení se s existencí narativní metody a s možnosti jejího využití pro realizaci průřezového tématu environmentální výchova
2) Seznámení se s autory, jejichž díla je možné využít pro realizaci narativní metody v environmentální výchově
3) Rozvinutí kompetencí komunikativních


Hodinová dotace + vzdělávací plán:
Celkem proběhne 6 hodin výuky.

IV. POUŽITÁ LITERATURA

BOROVSKÝ, K.H. Král Lávra. Praha : Sursum, 2006. 38s. 1. vyd. ISBN 80-7323-131-X.
BUBER, M. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. 1. vyd. 120s. ISBN 80-7198-042-1.
BRUNER, J. S. Vzdělávací proces. Praha : SPN, 1965. Bez ISBN. Dále využity informace o tomto autorovi z webových stránek http://web.lemoyne.edu/~hevern/nr-basic.html. [Citace 30. 6.2007].
BRUNER, J.S. Making stories. London : Harvard University Press, 2005. 130p. ISBN 0-674-01099-X.
CORBET, J. Chrámový tygr. Volary : Stehlík, 2006. 2. vyd. 144s. ISBN 80-86912-01-5.
DEML, J. Moji přátelé. Praha : Československý spisovatel 1967. Bez ISBN.
ELLIS, B. "Fox". Learning From The Land : Teaching Ecology Through Stories and Activities. Englewood : Teacher Ideas Press, 1997. 145s. ISBN: 1-56308-563-1. Dostupné na http://www.foxtalesint.com. [Citace 30. 6.2007].
EPSTON, D. Narrative Therapy. Dostupné z http://www.narrativeapproaches.com/.
[Citace 1. 7. 2007].
FISHER, Walter R. The Narrative Paradigm : An Elaboration. In Communication Monographs 52. December 1985. p. 347-367.
GOULD, S.J. Dinosauři v kupce sena : Úvahy o povaze přírodních věd. Praha : Academia, 2005. 1. vyd. 676s. ISBN 80-200-1338-5. Cit ze str. 418
HOUSER, P. Včelí tanec pod mikroskopem: Je to jazyk, ale... Science World, 2005. Dostupné Na http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/61AE38EBD06E2B83C125700600209408. [Citace 25. 11. 2007].
CHAITIN, J. Narratives and Storytelling. 2003. Dostupné na http://www.beyondintractability.org/essay/narratives/. [Citace 6. 7. 2007].
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama