close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!

Babička sází štěp

14. ledna 2009 v 22:09 | K.Jančaříková |  Aktivity, projekty, pokusy z dílny K.Jančaříkové
Téma: Environmentální výchova. Zahrada, strom, les.
Věk dětí: první stupeň
Účastníci: třída
Doba trvání: 2 vyučovací hodiny
Potřeby a materiál:
pokud nemůžeme být v lese, nanosíme do třídy co nejvíce přírodnin (šišky, kůru, kaštany, žaludy, jablka různých odrůd, hrušky aj. ovoce, špalíčky s letokruhy, větvičky s listy z běžných českých stromů). Čtvrtky (1 na dítě), lepící pásky, provázek, kolíčky. Fotografie zajímavých letokruhů. Psací potřeby. Altas našich stromů a keřů. Fotografie různých odrůd jablek.
Místo: lépe venku, lze i vevnitř

Klíčové kompetence:
kompetence k učení (práce s atlasy stromů), kompetence komunikativní (práce ve skupinách), kompetence sociální a personální (mezigenerační vztahy), kompetence pracovní (práce se dřevem, kůrou a plody)
Mezipředmětové vztahy a přesahy:
Téma je možné využít pro výuku ve všech předmětech. Viz níže.
Mezipředmětové vztahy a přesahy - náměty na návaznost:
Průřezové téma (tematické okruhy):
Ÿ Ekosystémy - les (význam jednotlivých částí stromu, první seznámení s fotosyntézou - ze slunečního světla tvoří listy cukry, proto je jablko sladké) kulturní krajina (zahrada)
Ÿ Základní podmínky života - voda (stromek je potřeba zalít) půda (stromek potřebuje humus),
Ÿ Vztah člověka k prostředí - naše obec (jaké ovocné stromy rostou na zahradách v Praze?, jaké staré stromy jsou v okolí školy)


Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
Ÿ rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře (každý strom potřebuje určité podmínky - citrusy u nás na zahradě neplodí), vztahům člověka a prostředí (babička i mnozí další lidé jsou smutní, když se nedostanou do přírody na zahradu ani do lesa) a důsledkům lidských činností na prostředí (trvá dlouho, než strom vyroste)
Ÿ vede k uvědomování si podmínek života (stromek potřebuje zalít)
Ÿ ukazuje modelové příklady jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje žádoucích i nežádoucích (např. zmíněný kompost nebo povzbuzení k sázení stromků)

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
Ÿ přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty (i stromy si zaslouží naší úctu, i stromy jsou živé, i stromy mohou zemřít, některé stromy jsou chráněné zákony ČR)
Ÿ přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí (ovoce, vitamíny, přírodniny jsou krásné - výstavka, věci z přírodních materiálů - lodičky z kůry)
Ÿ vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí (je ve vašem okolí starý strom, daří se mu dobře?, patroni stromů)
Ÿ vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví

Úvod do problematiky:
Není tolik důležité, aby děti na prvním stupni dokonale znaly názvy stromů, ale aby se je naučily rozeznávat od sebe, mít v úctě a pečovat o ně.

Postup
Motivace:
Katka je malá holčička, která chodí moc ráda na návštěvu ke své babičce. Katčina babička má velkou zahradu, psa Punťu a Kočku Číču a je moc a moc stará. Rozhodně o mnoho víc, než Katka, Katčina maminka i tatínek. Katka ví, že babička umře z celé rodiny první - sama babička jí to řekla. Od pohřbu dědečka Lea o smrti hodně mluví a ani se nezdá, že by se jí bála, někdy dokonce říká, že se těší, až se s dědečkem setká v nebi. To Katka by umřít nechtěla. Ani za nic.
Je jaro a babiččina zahrada se probouzí ze zimního spánku. Babička má pod šaty tepláky a na hlavě šátek. Katka má oteplovací soupravu, čepici i rukavice. Ale ty nemá na rukách, protože chce pomáhat babičce a v rukavicích by jí to šlo těžko.
Babička koupila nový stromeček - višeň a dnes ji s Katkou zasadí. Tatínek babičce před týdnem na místě, které mu ukázala, vykopal velikou jámu a babička šla s Katkou do zahradnictví pro stromek. Dlouho ho vybíraly - počítaly, kolik má oček.
Nejprve stromeček držela v jámě babička a Katka nosila z kompostu v kyblíčku hlínu a opatrně ji sypala na křehké kořínky. Pak zase Katka převelice opatrně držela stromeček a babička lopatou do jámy přihazovala z hromady, kterou tatínek navršil. Nakonec byla jáma zasypaná. Katka hlínu okolo višničky udupala a pak ji společně - babička velkou konví a Katka malou - zalily.
"A je to," řekla babička.
Katka řekla, že se moc těší na višně. Ale babička se začala smát. "Kdepak, Katuško, na višně si musíš počkat, mladý stromeček přece nerodí," vysvětlila jí.
A skutečně zakrátko byla celá zahrada plná květů, ale višnička se jen zelenala. V létě byly stromy obsypány plody, ale višnička nic. A stejně tak další jaro a léto. Třetím rokem měla višnička několik krásných kvítků a v létě čtyři kyselé višně.
Katce už úplně došla trpělivost.
"To je hloupý stromek," řekla, "nechce dát ovoce. Proč jsme ho vlastně kupovali? Proč jsme ho vlastně sázeli?"
Babička to slyšela, ale nic neříkala. Teprve odpoledne Katku zavolala ke kolně, kde vedle kozy na dřevo ležely nařezané špalky ze staré hrušky, kterou na podzim vyvrátil vítr. Babička Katce ukázala letokruhy a vysvětlila jí, že každý rok je ve dřevě zaznamenám - rok dobrý - letokruh je tlustší, rok špatný, letokruh je tenoučký. Pak společně odpočítávaly letokruhy. Od kůry do středu. "Jeden, dva, tři čtyři, pět …," počítala Katka. "Hele, tady v tomhle roce jsem se narodila."
"A tady v tom," řekla babička, "se narodila tvá maminka. A tady začala válka. A tady jsem se narodila já. Od babiččina narození do středu stromu napočítaly ještě třicet let.
"Kdo tu hrušku vysadil, když je starší, než ty?" zeptala se Katka.
"Můj dědeček," řekla babička. "Dědeček František, ale hrušky z ní měla moje maminka a my, děti. Byly moc dobré - máslové, všichni jsme se jich najedli až k prasknutí a ještě z nich maminka na zimu zavařovala kompot a vařila povidla."
"To ten dědeček neměl ani jednu jedinou hrušku?" ptala se Katka.
"Ani jednu jedinou," řekla babička. "Než hruška začala rodit, zemřel."
"Proč ji tedy sázel?" ptala se Katka, ale babička už jí neodpověděla.

Pracovní postup:

Aktivity společné (1 hodina)
1) Motivujeme děti výše zmíněným příběhem.
2) čteme z letokruhů. Stromy jsou pamětníci (některé snad pamatují i Sv. Václava, a Sv. Ludmilu nebo Jana Žižku).
3) Hrušku zabil hrom - i strom může umřít - ke starým stromům je potřeba mít úctu - památné stromy.
4) Mladá jabloňka stále neplodí resp. plodí velmi málo. Babička je už hodně stará - smutná - potěší ji zahrádka před okny.
5) Zpíváme písničku Nic nedbám, jen když mám pod okny zahrádku, nic nedbám, jen když mám, pod oknem štěp.
6) Vyzveme děti, aby si z hromady větviček s listy vybraly jednu. Pak každý z účastníků řekne, proč si kterou větvičku vybral. (Krásně voní, líbí se mi barva lsitů, apod.)
7) Děti se stanou patrony stromu, který si vybrali.
8) Větvičku si nalepí jako herbářovou položku a vyvěsí ve třídě s výrazným názvem stromu.
Aktivity pro skupiny o 3 - 5 žácích - obcházejí stanoviště (2 hodina)
1) stanoviště: špalek s vyditelnými letokruhy a fotografie letokruhů zajímavého stromu
- úkolem je spočítat letokruhy na špalku a vymyslet životní příběh zajímavého stromu

2) stanoviště: 4-6 větviček s listy z pěti velmi běžných stromů (borovice, smrk, dub, buk, javor, lípa apod.) a Atlas našich stromů a keřů
- úkolem dětí je rozpoznat stejné větvičky a srovnat je k sobě. Pokusí se je najít v atlase a zjsitit, jak se stromy jmenují.

3) stanoviště: plody (jablko, hruška, švestka, citrón, mandarinka, pomeranč, kokosový ořech, vlažský ořech, jedlý kaštan, apod.). Úkolem dětí je rozdělit plody na české (rostoucí na české zahradě) a cizokrajné.


4) stanoviště: děti si rozdělí kartička LIST, KOŘEN, KMEN, KVĚT, PLOD - vzájemně si povídají: "Kdybych byl LISTEM, byl bych…". Jaký má list význam pro strom. Atd.

5) stanoviště: hmatová krabice (krabice s předměty zakrytá svetrem s třemi rukávy) - děti mají poslepu určit předměty v krabici (plody, šišky, kůra, apod. předměty spojené s tématem)
Možnosti rozšíření aktivity:
Jazyk a jazyková komunikace

Literatura: příběhy nebo básničky o stromech.

Hra "oběšenec" s názvy stromů
Angličtina: s přihlédnutím k jazykovým znalostem dětí. Pro 3. a 4. třídu např.: s barevnými listy se učíme /opakujeme barvy. Děti sedí v kroužku, zvedají barevné podzimní listy a říkají: "I have red.", "And I have yellow." Obdobně s vazbou "I like …".

Matematika a její aplikace

Počítání s letokruhy - hledání, kdy jsem se narodil já, kdy moje maminka, kdy babička apod. Začátek práce s časovou osou - nula je vyklíčení semenáčku našeho sromu.

Člověk a jeho svět

- historie podle stromu - na letokruzích z velkého stromu zaznamenávat historické události, o kterých si povídáte

- o české zemi - využít Mapy ČR s vyznačenými památnými stromy

- základy fotosyntézy - v listech se ze slunečního světla tvoří cukr, proto je ovoce sladké

- Místo, kde žijeme - citace z RVP: "rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost". Emilie Strejčková vyzvala děti, aby hledaly, to, co je v krajině hezké. Jen málokteré si všimlo hezkých stromů - obvykle obdivovaly lidská díla. Vašim úkolem je naučit děti obdivovat stromy, mraky, květy. Zhotovte si nástěnku "hezkých" míst - každé dítě dostane příležitost vyvěsit něco hezkého z bezprostředního okolí školy.

- Znalost významných stromů v okolí školy - veďte děti k práci v přírodě/ na zahradě - nanošení kompostu ke stromu, zasazení mladého stromku, zalití nebo alespoň hrabání a spálení listí (obrana proti houbovým onemocněním) apod.

- Rozmanitost přírody: Založíme sbírku šišek, kůry, sušených plodů, třídíme přírodní materiály.

- Lidé kolem nás: lidé v jiných částech světa pěstují na zahradách (a jedí) jiné ovoce. V jejich lesích I městech rostou jiné stromy. Stromy v tropech nemají letokruhy, protože se zde nestřídají roční období.

- Lidé a čas: stromy žijí déle, než lidé

a. Člověk a jeho zdraví: Vztah člověka k přírodě a jejím součástím je jednou z hlubokých lidských potřeb. Nikdo nemůže být dlouhodobě šťasten vytržen z přírody - do základů moderní psychohygieny patří proto procházky v hry v přírodě. Ovoce a vitamíny. Léčivé stromy a keře: např. šípek, černý bez, dub (odvar z kůry má dezinfekční účinky), vrba (z její kůry se vyrábí acylpyrin proti virovým onemocněním). Jedovaté stromy: tis (kromě červeného oplodí, vše jedovaté - pozor!).

b.

Umění a kultura

VV: listy na podzim, barevné listy, míchání barev, listy (dub, javor, lípa, buk) z průhledných barevných fólií - děti si hrají a mísí barvy, stromová písmenka - z břízy nalepit velké B, z dubu velké D apod.

HV: Nic nedbám, jen když mám pod okny zahrádku a jiné písně o stromech a zahradě (je jich spousta)

Člověk a zdraví - TV:

Stojí stojí strom - hra na honěnou v lese či v parku

Jeden říká:

"Stojí, stojí strom, bacil do něj hrom,

chytněte se … (doplní jméno stromu)" a začne chytat. Děti utíkají a hledají jmenovaný strom, kterého se musí chytit a držet se ho až do konce hry. (Výhodou je, že více dětí se může chytit jednoho stromu, takže může vyhrát I dítě, které stromy moc nezná - podívá se, čeho se drží ostatní. Většinou chytám děti sama - mírně, aby ony vyhrály.)

Člověk a svět práce
Práce s drobným materiálem - výroba lodiček z kůry a jejich pouštění na potůčku.
Konstrukční činnosti - oplocení stromků proti okusu.

Pěstitelské práce - dlouhodobá péče o jeden konkrétní strom - nejlépe na zahradě, v okolí školy, možno, ale ovšem I o malinký semenáček ve třídě.

Příprava pokrmů - vaření povidel nebo kompotu. Minimálně sušení křížal.
Zpětná vazba:
Jméno autora: Mgr. Kateřina Jančaříková
Použitá a doporučená literatura:
Pojďme na to od lesa. Příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. Vimperk : Sever, 2003. 1. vydání.
Hrušková, M., Turek, J. Památné stromy. Praha : Hrušková Marie, 2001.
Přílohy: fotografie "zajímavý strom" (K. Jančaříková)
Jak citovat? Takhle:
JANČAŘÍKOVÁ, K. Babička sází štěp. Učíme se v zahradě (ed. Burešová, K.). Chaloupky, o.p.s., 2007 str. 91- 94.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama