Putování po Praze

Podle zprávy tajných služeb byl v Praze zabit poručík Jan Urna. Tento skvělý muž sledoval těsně před smrtí mocenské boje v pražském podsvětí. Svá zjištění ukrýval do mrtvých schránek po celém městě. Informace, které získal, jsou pro naši bezpečnost životně důležité. Protože ale nemáme dostatek agentů, jejichž tvář by ti, které chceme dostat, neznali, žádáme o pomoc Vás! Začněte s hledáním na konečných tramvají (je známo, že Urna se nevzdaloval z dosahu tramvaje nebo metra) a hledejte nápovědy, které Vás přivedou k poloze tajných schránek. Pokud schránku najdete, nevybírejte ji a pouze nahlaste její polohu.

Pravidla

Tato soutěž není obyčejnou matematickou hrou, ve které jde jen o počítání záludných úloh. Tedy počítat se bude, to je jasné, ale bude potřeba si i promyslet taktiku k doprovodné hře Matematického putování. O co tedy jde? Dle legendy mají týmy dětí „jezdit“ po Praze (samozřejmě prstem po mapě, nikoliv v reálu) a hledat tajné schránky (zkráceně TS), které se nacházejí na trasách Městské hromadné dopravy. Jakou to má ale spojitost s matematikou? Abychom mohli jezdit MHD, potřebujeme samozřejmě jízdenku – jsme přece poctiví a na černo nejezdíme. No a abychom jízdenku získali, musíme vypočítat nějakou tu úlohu.

Na začátku hry tedy každý tým obdrží:

  • mapu (schéma zastávek tramvají a metra),
  • záznamový arch sloužící pro záznam cesty a vypočítaných úloh,
  • pár úloh na rozjezd,
  • jednu nápovědu (odkazující na nejbližší TS),
  • svou výchozí pozici (konečná zastávka tramvajové linky).

Jaký je tedy postup? Týmy počítají úlohy. Za každou správně vypočítanou úlohu tým dostane 1 jízdenku (a 1 bod). Na jednu jízdenku lze jet buď 3 stanice tramvají (maximálně) nebo 1 stanici metrem, přičemž lístky jsou nepřestupní. Za každé dvě správně vyřešené úlohy tým získává nápovědu k poloze TS (na každou TS ukazují právě dvě nápovědy). Pokud tedy tým vypočítá nějaké úlohy, vyšle jednoho zástupce skupiny se záznamovým archem ke stanovišti „SPOJKY“ – ta zkontroluje správnost výsledků vyřešených úloh a na základě toho týmu přidělí nové úlohy, dále pak odpovídající počet jízdenek a nápověd. Tým počítá dál. Pokud již tuší polohu TS, tak na svůj záznamový arch zapíší cestu, která bude končit právě na té zastávce, na které předpokládají výskyt TS, a vyšlou opět jednoho z týmu i s archem a jízdenkami ke stanovišti „POZOROVATELŮ“ – ti zkontrolují správnost naplánované trasy a odeberou týmu potřebný počet jízdenek. Pokud mají trasu schválenou, je dovoleno zástupci skupiny předstoupit před „VELITELE“ – tomu ukážou schválený arch a pokud je poloha TS správně odhalena, dostanou potvrzení a 5 bodů navíc (za každou objevenou TS se přiděluje 5 bodů). Pak se i s archem vrací k týmu, cyklus se opakuje. Hra je časově omezená, bude trvat cca 1,5 hodiny. Pokud by za tuto dobu některý z týmů dokázal odhalit všechny pozice TS, bude vyslán na speciální místo, kterého když dosáhne (tzn. vypočítá veškeré úlohy), obdrží jednorázově odměnu v podobě 10 bodů. Tým s nejvyšším počtem bodů vyhrává.

Shrnutí:

  • 1 správně vyřešená úloha = 1 bod = 1 jízdenka
  • 1 jízdenka = 3 stanice tramvají NEBO 1 stanice metrem
  • Jízdenky jsou nepřestupní
  • Každé 2 správně vypočítané úlohy = 1 nápověda k poloze TS
  • Každá objevená TS = 5 bodů
  • Stejně jmenující se zastávky jsou pokládány za jednu (viz. Nákladové nádraží Žižkov, Palmovka apod.)
  • Extra stanoviště = 10 bodů

Vyrobil: Bc. Jan Čadek | Grafika: Tomáš Vachuda | PedF 2013 ©